Uno Telefonis vd Jonas Angleflod berättar för Telekom idag att affären varit på gång sedan hösten 2011. Då var Streamtel under rekonstruktion och operatören kontaktade Uno för att se om de kunde komma överens om en väg framåt.
– Tanken på ett förvärv kändes intressant av två anledningar. Dels skulle vi få möjlighet att växa genom att köpa upp en konkurrent som jobbade med samma växelplattform. Dels lockade operatörsbiten. Streamtel är ju service provider i Telias fasta och mobila nät, förklarar han.
”Full pott”
Den 6 februari i år skrevs avtalet värd en okänd summa pengar under. För Streamtels befintliga kunder förblir alla avtal, tjänster och priser precis desamma som tidigare. Däremot kommer Uno under mars månad att genomföra en uppgradering av funktionalitet för växeltjänsterna i Streamtels befintliga plattform.
– Vi ska tillföra nya förbättrade funktioner och efterfrågade tjänster. Bland annat uppgraderas Streamtels Softphone till Uno Mjuk och får samtidigt fler funktioner. Dessutom gör vi Android- och Iphone-apparna Uno Mobil tillgängliga för Streamtels kunder, något de inte haft tidigare. Det blir liksom full pott för dem, säger Jonas Angleflod och skrattar.
Genväg till operatörssidan
Affären innebär också att Uno i form av det egna företaget Uno Trafik nu kan erbjuda allt från mobilabonnemang till fast telefoni i hela Europa. Men enligt Jonas Angleflod är det inte där fokus ligger, utan på att fortsätta vara en operatörsoberoende växelleverantör.
– Omkring 10–15 procent av våra kunder vill göra alla sina affärer med bara en part, ha en enda kontaktyta. Dessa kan vi nu tillmötesgå, istället för att tvingas tacka nej och se dem gå till någon annan. Men kunderna kan givetvis också välja att köpa sin trafik hos Telia, Telenor eller någon av de övriga operatörerna, förklarar han.
Städa prio ett
Exakt hur man ska utveckla sin nyvunna operatörsfraktion menar Jonas Angleflod är en fråga för framtiden, även om han hintar om att man märkt ett växande intresse hos kunderna av att kunna styra mobilen genom växeln.
Närmsta målet just nu är framför allt att lyfta Streamtels växeldelar till senaste standard, städa bort eventuella problem och se till att inga tekniska habrovinker ställer till övergången för kunderna. Något man är övertygade om ska gå smidigt, inte minst som Streamtels kunder får tillgång till en långt större serviceorganisation än tidigare.
– Vi erbjuder givetvis möjlighet till teknikersupport dygnet runt om så skulle behövas.