Uppkopplingen låter lastbilen maximeras

IOT Scania ligger i framkant när det kommer till uppkopplade fordon. Hittills rullar runt 300 000 lastbilar som dagligen skickar in data – men det är bara början.

Uppkopplingen låter lastbilen maximeras

– Data gör att vi kan ge maximal uptime och planerbarhet – samt coacha förare hur de ska köra, säger Karin Avatare på lastbilstillverkaren.

Digitaliseringen inom fordonsbranschen går i rasande takt.
För inte allt för länge sedan var lastbilar rent mekaniska – nu är de fullproppade med sensorer som övervakar allt från slitage i bromsar till felsignalsystem.

Svenska Scania är tidiga ute – och beslutet om att alla nya fordon skulle kopplas upp togs redan 2010. Och beslutet innebär bland annat att fordonsservicen kan optimeras.

– Tidigare har vi hämtat data när de har kopplats in på verkstad. Fördelarna med uppkopplade fordon är att vi kan diagnostisera lastbilar som rullar. Det innebär att vi vet vilka saker som behöver göras innan de kommer in. Vi kan hämta hem data och vet exakt vilket fel det rör sig om, säger Karin Avatare, gruppchef för fjärrdiagnos på Scania.

Sparar 10 000-tals kronor

Uppkopplingen har inneburit att kunderna fått stöd och ett verktyg som maximerar deras drift – vilket kan innebära 10 000-tals kronor för åkerier som hela tiden räknar på lönsamhet. Men enligt Karin så innebär datan även att fordonen kan specialanpassas för varje enskild kund och ändamål.

– En Scania-lastbil är som ett legobygge. Det finns enormt många varianter och av den anledningen är det svårt för kunder att veta exakt vad de behöver. Men nu kan vi använda datan, optimalt är att ta information från en bil som kunden äger, och utifrån dess drift skräddarsy nästa bil. Det är en otrolig styrka för oss att kunna se exakt vilken drift fordonen går i.

Kan coacha förarna

 Den aggregerade datan berättar hur långa sträckor, vilka hastigheter och hur kuperad terrängen är som man kör i, samt hur olika komponenter slits. Men den avslöjar även förarbeteende.

– Genom att titta på datan så kan man se hur lastbilen körs – och genom att övervaka fordonet kan man coacha föraren. Vinsterna i att coacha är stora – och att minska bränslekostnaderna är något som våra kunder har efterfrågat. Att vara uppkopplad är nu ett måste och det prioriteras i allt större utsträckning.

Använder 2- och 3G

Men även om Scania uppkopplade flotta redan nu är stor, så är det bara början. Inledningsvis handlade det om att skapa kundapplikationer och mervärde – nu kan man använda datan internt för att driva företaget framåt. Och den blir allt mer avancerad.

– I dag kan vi se och försöka upptäcka problem, och vi har skaffat oss mycket referensdata så att vi kan se hur produkten och omvärlden förändras över tid. Men nu går vi mer mot självkörande fordon, platooning och autonom körning i kösituationer, och då är det en helt annan data som behövs. Vi måste kunna förutsäga mer – och längre fram måste vi ha ännu bättre koll på all data som vi får in.

Dock finns det en sak som måste uppgraderas innan det är dags för den mer avancerade tekniken.

– Vi måste krypa till korset och säga att i dag använder vi 2G och 3G. Vi tittar på 4G och skulle det finnas 5g färdigstandardiserat så är det något som vi skulle vilja ha, säger Karin Avatare.

Fakta

Talar på Telekom idag Live

Vill du lyssna på Karin Avatare och höra mer om hur Scania tänker med IoT? Då är det dags att boka din plats på vår konferens som går den 16 maj. Mer info om vilka andra talare som kommer finns på telekomidag.se/live.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.