Utmanare lanserar telefoni: ”Inte många som kan agera så här”

Telefoni It-företaget Imbox har löst bolags kommunikationsbehov sedan 2013. Nu tar de klivet upp och breddar paletten med en egenutvecklad telefonilösning.
– Det här kommer att göra oss till en starkare aktör, säger vd:n och grundaren Joakim Rosén

Utmanare lanserar telefoni: ”Inte många som kan agera så här”

Ett uppstartsbolag som vägrar riskkapital. I tider som dessa låter det knasigt, men det var den medvetna strategin som Imbox hade från början när Imbox startade 2013.
– Vi identifierade tidigt att chat var framtiden om man ville nå sina drömmars mål. Och det var där som vi började. Vi har vuxit organiskt sedan start och har varken tagit in riskkapital eller lån. I början ville vi hålla oss under radarn så att de stora spelarna inte skulle kopiera oss. När vi tittar på den chat vi har så är det den bästa i sitt slag. Med tiden har flera operatörer sett det och velat ha vår lösning. Där har vi satt stopp, säger Imbox vd Joakim Rosén.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?
Joakim Rosén, vd för Imbox.

Han berättar att med åren kom frågor och önskningar om mer än chatt – vilket gjorde att företaget breddade produktportföljen.
– Chatten var där vi började, men sedan så kom förfrågningar om mer hjälp till kunderna. Så då utvecklade vi FAQ, och sedan ett ärendehanteringssystem, säger han,
Men det slutade inte där. Sedan ett par år har även en del efterfrågat telefoni.
– Vi fick först frågan om hur vi såg på telefoni, men nu har vi hört den så många gånger att vi valt att satsa på den. Man kan säga att vi nu kopplar på telefoni som ett nödvändigt ont, skämtar Joakim.

”Har ine lejt bort en rad kod”

Det som lanseras nu är en ganska avskalad softphone-lösning. Teknik som Imbox själva har utvecklat.
– Vi utvecklar allt här. Visst, vi har ju i grunden en inköpt plattform som vi bygger vår telefoni på, men vi har inte lejt bort en rad kod utöver det. Vår lösning är baserat på de önskemål vi har fått in, helt enkelt vad som värdesätts. Det gör att vi kanske inte har all funktionalitet, men vi har den som efterfrågas, säger han.

Anna Friman, markandsansvarig på Imbox.

Anna Friman, marknadsansvarig på Imbox, säger att det var viktigt att utveckla telefonin själva.
– Vi vill ju vara flexibla och snabbfotade. Och vi har alltid haft tanken att vi ska utveckla våra lösningar tillsammans med våra kunder. Och det här är ett bevis på det. Sen tycker jag det är spännande att vi gjort det – det är inte många i branschen som kan agera så här, säger Anna.

Öppnar en ny målgrupp

Telefonilösningen har körts som ett pilotprojekt ute hos en kund i ett år, men nu känner Imbox sig redo för att rycka premiärskynket och lansera brett. Och på sikt innebär kompletteringen att företaget har bättre möjligheter att växa.
– Det här är fortfarande i sin linda, men de närmaste veckorna ska vi informera kunderna om vad som kommer. Det här kommer att göra oss till en starkare aktör på den svenska och nordiska marknaden: Vi vill kunna växa tillsammans med kunderna, och min förhoppning är att mer än hälften av alla våra kunder nyttjar vår telefoni inom fem år, säger Joakim Rosén.
– Alla kunder kanske inte har ett behov av chat, men alla har i dagsläget behov av telefon. Så det här öppnar upp för en helt ny målgrupp för oss, säger Anna Friman.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.