Utmanaren: ”På den marknaden är vi dominanta”

Operatörer Kundfokuserad teknik, bra service och engagerade medarbetare. Det är de tre bakomliggande skälen till att WX3 har lyckats utan en enda riskkapitalkrona.
– Nu har vi lönsamhet i alla våra satsningar redan från början, säger vd Hans Christer Bergschöld.

Utmanaren: ”På den marknaden är vi dominanta”

Det var marknadsmöjligheten med ip-telefoni som lade grunden för operatören WX3 i början av 2000-talet. Inte minst eftersom de stora operatörerna inte var helt frälsta över att förskjutningen mot data urholkade deras traditionella telefoni.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

– Vi var framme med rätt teknik, och på den tiden var det ju rätt mycket motstånd mot IP-telefoni från de stora. Sedan dess har vi skaffat oss bra återförsäljare och distributörer. Så i dag kan jag säga att vi gått mot att bli mer av ett utvecklingsbolag som gör de tjänster som kunder och återförsäljare vill ha, säger Hans Christer Bergschöld.

Han berättar att det är på den vägen de har gått. Huvudstrategin har varit att vara kundfokuserat i sin teknikutveckling och att differentiera sig med tjänster. Därtill så har WX3 tillåtit att återförsäljare sätter sitt eget märke på produkterna, vilket varit en viktig bit.

– Vi erbjuder anknytning från alla de stora operatörerna för mobiltelefoni vilket hjälper både återförsäljare och kunder att kunna agera oberoende.

Tre tips – så sticker man ut som utmanare

1. Differentiera sig. Ha något unikt att erbjuda
2. Se till att ha en väldigt bra kundservice
3. Samla ett bra och team att jobba med

En symbios med de stora drakarna

Just kopplingen med de stora operatörerna är en viktig del. Det är en form av samarbete där WX3 spelar en viktig roll för de större.

– Operatörer är ju ganska fyrkantiga plattformar och erbjuder samma tjänster. Köper man mobil från en operatör så får man växel från densamma. Vill man ha en annan lösning så funkar inte det och de har inte möjligheten eller intresset för att lösa det. Därför är de i grund och botten positiva till att kopplas mot oss och tycker det är bra att vi finns, säger Hans Christer.

Den här symbiosen har gjort att de stora operatörerna fått en partner som kan lösa ”problem” – och för WX3 är det en marknad.

– Det finns ett behov på marknaden med mindre företag som vill ha speciallösningar. De här fångar vi upp, och vi har en stabil plattform som vi skapar tjänster på. Vi är kundlösningsfokuserade och tack vare duktiga och engagerade tekniker har vi hittat bra lösningar som är realistiska och genomförbara. Sedan har vi en väldigt effektiv utvecklingsorganisation som gör att vi kan ha en lönsamhet i våra satsningar redan från början, säger Hans Christer.

Innovation en framgångsfaktor

Men att vara följsam och flexibel är bara en av de delar som har gjort att WX3 lyckats positionera sig bra. Ett annat skäl är innovation och att de sedan en tid tillbaka satsat på att utveckla en lösning för vården – och denna får dem att verkligen sticka ut.

– I den vertikalen är vi helt unika. Vi har växel, call-back och video i samma plattform. Jag skulle säga att vi är dominanta på marknaden för privata vårdcentraler.

Och detta i kombination med fortsatt tillväxt på telefoni tror Hans Christer är en bra framtidsstrategi.

– Vi anslöt över 2 000 nya användare här under de första månaderna, den takten vill vi fortsätta med. Sedan tror vi på våra vertikaler. Vi har 40-50 vårdcentraler i dag, vårt mål är att ta mer än halva marknaden i Stockholm.

Därtill hägrar expansion utomlands.

– I Sverige finns det kanske 600-800 privata vårdmottagningar. I Tyskland är det mer frekvent med privat vård. Där finns det kanske 10 000.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter