Utvecklingschefen Anna Törnqvist lämnar Telia

Nytt jobb Efter 20 år på Telia lämnar Anna Törnqvist för ett nytt uppdrag. I måndags började hon som ansvarig för it-strategienheten på Uppsala kommun.

Utvecklingschefen Anna Törnqvist lämnar Telia

Anna Törnqvist har de senaste nio åren lett arbetet med att utveckla Telias kontaktcenterplattform Ace. Från Uppsala har hon styrt vilka vägar som telekomjätten har tagit i sin kundmötes-teknik, och sett till att man gått från telefoni-styrd lösning till en mer digital approach.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men i början av sommaren stod det klart att Anna Törnqvist nappat på ett erbjudande om att se till att Uppsala tar steg i sin digitalisering; både i tjänster för medborgarna och i vardagens arbete för de kommunanställda.

Hur känns det?

– Jag känner mig ny på jobbet och det är speciellt att börja i en pandemi. Jag längtar efter att träffa alla människor som jag ska jobba med här på kommunen. Men samtidigt som det känns väldigt roligt att börja på något nytt så känns det också vemodigt att lämna något.

Jo. Du är ju nästan synonym med Telia Ace. Kan du sätta ord på hur det känns att lämna?

– Det har varit en förmån att ha fått vara med på den här resan. Det har varit en fantastisk resa där vi gått från att vara 20 personer och 1 konsult till dagens 80 personer som jobbar med utvecklingen. Det är verkligen en helt annan plattform än när jag började och det läggs hela tiden till nya delar. Under de senaste åren har vi fyrdubblat antalet kunder.

Är det inte svårt att lämna när det går så bra?

– Det är ett helt enormt gäng med en fantastisk kapacitet så det är klart att det inte är lätt. Jag har varit på Telia i 20 år och drivit Ace under lång tid. Man kommer till en punkt när man funderar över sin personliga utveckling och vad man vill göra. Jag kände att offentlig sektor lockade och att få jobba med lite bredare it-frågor. Dessutom tror jag att det är bra för Telia att få nya infallsvinklar för att ta Ace nästa steg, nu har det varit väldigt mycket mina tankar.

Kan du välja ut två eller tre saker som du bidragit med på Telia under de här åren som du är stolt över?

– Vilken bra fråga. Jag har inte tänkt så mycket på det utan tar det på studs.

– 1) Vi har tagit plattformen från att lägga till chattkanal och därefter e-post-kanal med ett tydligt telefoni-fokus i Callguide till dit där man är idag med Ace. Här tycker jag att förvärvet av Humany 2017 var väldigt viktigt. Tekniken med artificiell intelligens och de personer därifrån som fortfarande jobbar kvar hos Telia bidrar väldigt mycket till vår plattform. Jag är också stolt att vi har utvecklat vår plattform till något annat och både behållit de kunder vi hade och tagit nya marknadsandelar samtidigt.

– 2) Jag är också stolt över hur vi har jobbat med marknadskommunikationen kring Telia Ace. Vi har jobbat med Thougt leadership i massor av event och hjälpt våra kunder att utvecklas. Dessutom har vi startat en blogg där vi också skrivit om mängder med bra tips.

– Och 3) Det handlar ju också om hur man jobbar. På utvecklingsavdelningen har vi gått från att ha en vattenfalls-modell till att jobba agilt med scrums och devops.

När Telekom idag intervjuar Anna Törnqvist har hon jobbat i två dagar på Uppsala kommun. Hon är fortfarande väldigt ny på jobbet – och i rollen som ansvarig för it-strategienheten kommer hon att jobba med it-frågor mot kommunens alla verksamheter.

Vad är det som lockar dig med uppdraget?

– Det är en organisation som vill satsa. Man vill möta medborgarna på ett digitalt sätt och man vill digitalisera arbetet bakom. Med 233 000 medborgare så är man den fjärde största kommunen i Sverige och man har anställda i förvaltningar, vård och skola med mera. På it-strategienheten är vi tio anställda som driver digitalisering i stort och smått.

För mig är Uppsala en studentstad med många unga som har höga krav på digitala tjänster. Påverkar det hur man tänker?

– Universitetet är ju en motor i staden, men det finns flera. Ambitionen är hög att digitalisera och när jag har jobbat lite längre kommer jag att kunna berätta om alla spännande saker som vi redan har igång.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.