Vakar över svenska kunder

Camilla Sundström ska som vice vd se till att de svenska kunderna inte tappas bort i TDC Songs pan-nordiska strategi. Som teknisk direktör ansvarar hon också för att säkerställa tjänstekvaliteten i näten. En uppgift som inte är helt enkel.

Vakar över svenska kunder
Anne Pettersson

Camilla Sundström är verkligen inte rädd för utmaningar. Efter 19 händelserika år på Ericsson och ett år som vice vd på svenska Hotsip tackade hon ja till jobbet som teknisk direktör på ett sjunkande skepp. År 2002 var Song Networks inte långt från konkurs.

– Det kändes som en kul utmaning även om jag visste att jag kunde förlora jobbet. Jag ville arbeta mycket närmare kunderna än vad jag kunnat göra hos Ericsson, säger Camilla Sundström.

Och som nybliven vice vd för den svenska verksamheten är företagskunderna hennes största prioritet. Det gäller att se till att de inte hamnar i skymundan i TDC Songs pan-nordiska strategi.

– De flesta av våra kunder har endast verksamhet i Sverige och måste känna att vi också är en stark lokal aktör, framhåller Camilla Sundström.

Det handlar framförallt om att vara närvarande när det så krävs ute hos kund, vid allt från upphandlingar till att bemöta olika frågeställningar. Hon arbetar också med att förbättra den tekniska supporten och följer upp att TDC Song håller sina svarstider generellt, samtidigt som hon håller ett extra öga på operatörens vip-kunder.

Säkring av infrastrukturen

I Sverige når TDC Songs mpls-baserade accessnät omkring 80 procent av alla företag med mer än tio anställda och mer än en tredjedel av hushållen. Enligt Camilla Sundström håller de på att uppgradera nätet för så kallade triple play-tjänster, internet, tv och telefoni. Exakt vad som sker vill hon inte berätta. Men det handlar om att skapa ett nät som klarar av de korta omställningstider som krävs för en hög säkerhet, kvalitet och tillgänglighet på ip-tjänster och att kunna erbjuda fler kunder 100 Mbit/s.

– Framförallt ska vi bereda plats för nya kunder och erbjuda de befintliga bättre kapacitet. Stamnätet är bra, nu gäller det att säkerställa god kvalitet ju närmare kunden man kommer.

TDC Song befinner sig just nu mitt i den resan. Ungefär varannan vecka uppgraderas en ny stad, av omkring 70 planerade.

I rätt tid

Eftersom moderbolaget TDC styr den nordiska produktutvecklingen kan Camilla Sundström inte avslöja vilka nya tjänster de svenska kunderna kan vänta sig framöver, förutom triple play och säkerhetstjänster. Att satsningen på triple play är i senaste laget håller hon inte med om.

– Tiden är helt rätt för att gå vidare. Det är inte förrän nu som ip-telefoni händer på riktigt, poängterar hon. Det är inte längre bara de som vågar prova ny teknik utan allt fler av våra kunder vill ha en kvalitativ ip-tjänst.

Att äntligen få bygga ut nätet är mycket roligt berättar Camilla Sundström. Länge har fokus varit att få ut så mycket som möjligt av tidigare investeringar och att renodla nätet. När Telekom idag intervjuade svenska vdn Mats Lundqvist hösten 2004 hade han precis städat upp i Song Networks spretiga nätinfrastruktur.

Uppgraderingen ska säkra nätet för de närmaste 3–5 åren både vad gäller tjänstekvalitet och kundtillströmning. TDC Song har för närvarande cirka 15 000 företagskunder i Sverige, Finland och Norge.

Våga fakturera

Camilla Sundström var med och byggde upp Ericssons idag mycket framgångsrika affärsområde Global Services. Affärsidén var faktiskt att börja ta betalt för teknisk support och för att drifta kundernas nät, det vill säga produkter som man tidigare fick gratis och som för bolaget var en ren förlustaffär.

Hos TDC Song brottas hon med precis samma problematik. Att leverera realtidskritiska tjänster som exempelvis ip-telefoni kantas ofta av problem (se artikel på sidan XX) vilka är svåra att fastställa orsaken till utan dyra felsökningar. Om felet sitter i kundens nät har tillfrågade operatörer sagt till Telekom idag att de inte brukar fakturera kunden, så även TDC Song.

– Vi borde antagligen fakturera och i väldigt speciella fall gör vi det, men vi vill säkra kunden och väljer ofta att stå för kostnaderna, säger Camilla Sundström.

Tuff uppgift

För att minimera problematiken kring ip-tjänsterna ställer TDC Song höga krav på sina underleverantörer som får arbeta med att identifiera kvalitetsproblem och designa nätet, berättar Camilla Sundström. Operatören har mätutrustning för att se var i nätet problemet uppstår och placerar numera även ut mätutrustning hos kund som lämnar status på exempelvis jitter och paketförluster, men det är ändå ingen lätt uppgift alla gånger.

– Det finns flera potentiella felflöden. Det finns en tendens att hitta källan till problemet i kundens nät, men ofta handlar det om interoperabiliteten mellan vår utrustning och kundutrustningen. Det ser bra ut hos både oss och kund men utrustningen passar inte, konstaterar Camilla Sundström.

Det finns de som hävdar att quality of service, qos, är överskattat för leveransen av högkvalitativ ip-telefoni och att en riktigt bra kodec i stället bör vara högsta prioritet. Den debatten vill inte Camilla Sundström ge sig in i, utan framhåller att kundernas önskemål är viktigast för deras angreppssätt.

– Qos är vårt huvudfokus för realtidstjänster och vi bedömer att det är viktigt för våra kunder. Om kunderna börjar kräva en aktiv kodec så ordnar vi det.

En bromskloss

Att inte förlora i snabbhet och rörlighet är viktigt för den tidigare svenska uppstickaren som år 2004 köptes av danska TDC för hela 5,5 miljarder kronor, efter en budstrid med Tele2. Camilla Sundström anser att man lyckats med det även om hon medger att moderbolaget i vissa fall kan fungera som en bromskloss.

Till exempel satsar TDC just nu mycket pengar på att bygga ut sitt nordiska nät och att säkerställa kvaliteten för realtidskritiska tjänster. Det innebär att de svenska företagskunderna kan få vänta något längre på vissa tjänster, eftersom de ska rullas ut samtidigt i hela koncernen.

– Men vi uppfattar att de är väldigt lyhörda och att vi har en frihet att ta fram det vi behöver, poängterar hon och tillägger att TDC Songs satsning på den privata bredbandsmarknaden i höstas endast tog tre månader att genomföra från idé till kommersiell verklighet.

– Jag vågar påstå att vi kan få snabba beslut, men vi måste vara tydliga med vad vi vill genomföra och varför, säger Camilla Sundström.

Fakta

Kort om: Camilla Sundström

Position: Teknisk direktör och vice vd för TDC Songs svenska verksamhet.

Ålder: 42 år.

Familj: Gift och har två döttrar.

Bor: Segeltorp i Huddinge kommun.

Karriär: Startade sin karriär på Ericsson vid 19 års ålder och fick sitt första chefsjobb endast 23 år gammal. Har bland annat spenderat två år i Kanada som affärsområdeschef och ett och ett halvt år i England som operativ chef. År 2001 blev hon vice vd över svenska Hotsip, 2002 teknisk direktör hos Song Networks och 2006 vice vd för den svenska verksamheten hos TDC Song.

Fritiden: Familjen i första hand. Reser utomlands för att dyka några gånger per år. Dyker numera bara i varmare länder. Har en liten familjemedlem, en Shitzu, som måste ut i alla väder. Försöker också få tid för sig själv och tar en ridtur en gång i veckan.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.