Under en pågående analytikerkonferens i Lettland delar Matthieu Destot, ansvarig för Alctatel Lucents globala försäljning och marknadsföring med sig av de tre vanligaste missförstånden om digital transformation. Och hur telekomjätten själv jobbar för att undvika att fastna i transformationen.
* Det kommer inte att hända oss.
– Det händer alla. För oss på ALE är det väldigt tydlig att det händer oss. Vi tror att 2020 kommer 70 procent av våra projekt att inte handla om företagstelefoni, säger Matthieu Destot.
Omställningen påverkar också partners som behöver hitta nya sätt att jobba på – och partners är väldigt viktiga för ALE understryker Matthieu Destot.
* Vi har gott om tid.
– Det har vi inte. Vi började vår resa för tre år sedan och har samlat in mycket data – och därefter har vi förändrat affärsmodellen med mycket tjänster, säger Matthieu Destot.
Han berättar också att de genom att öka sin digitala närvaro fått in mycket nya kunder – som själva hittar till ALE.
– En stor utmaning för många, oss och våra partners, är att rekrytera rätt digital kompetens eftersom det är tuff konkurrens om talangerna. Vi hjälper våra partners att rekrytera om de vill.
* Vi bör ta minimal risk.
– Det går inte. Det finns inget sätt att lyckas om man inte vågar förändras. Vi har skapat en mer flexibel UC-plattform i Rainbow och vi känner oss modiga när vi gör den som en öppen api.
Detsamma gäller partners som också måste våga. Matthieu Destot visar upp en slide med mängder med parterns, där bland annat Polycom, Samsung med mera syns.