Varannan vill ha kundtjänst i sociala medier

Uppemot varannan svensk önskar att fler företag skulle flytta sin kundtjänst till sociala medier som Facebook och Twitter. Det visar en undersökning från kontaktcenterföretaget GoExcellent.

Varannan vill ha
kundtjänst i sociala medier

Den lavinartade ökningen av smartphones och trådlöst bredband har öppnat för nya kontaktytor, inte minst när det gäller företagens kundtjänst. Som läget ser ut vill allt fler uppkopplade svenskar utnyttja de sociala mediekanalerna för att få sitt ärende löst eller behandlat. Fler än åtta av tio hävdar att de skulle använda kundtjänst i sociala medier om det bara fanns.

Men det gör det tydligen inte – i tillräcklig utsträckning. Idag efterlyser nästan varannan, 45 procent, att fler företag och organisationer flyttar sin kundtjänst till kanaler likt Facebook och Twitter.

Twittra med operatörerna

Allra mest eftertraktade är aktörer som lokaltrafiken, banken och posten, samt bredbands- och telefonoperatören.

– Det här visar på ett växande behov av att kunna få hjälp med sina frågor i nya kanaler. Det visar också att företagen måste vara beredda på att folk ställer frågor till dem och vill ha hjälp om de startar en Facebooksida eller ett Twitter-konto, säger Terje Andreassen, vd på GoExcellent.

Undersökningen genomfördes under andra veckan i juli 2011 av undersökningsföretaget Cint på uppdrag av GoExcellent och svarade gjorde en generell population om 1 000 personer i åldrarna 20–79 år.

Fakta

Social önskelista

1. Lokaltrafiken 24 procent

2. Banken och posten 17 procent

3. Bredbands- och telefonoperatören 13 procent

4. Mobiltelefonoperatören 12 procent

5. Detaljistoperatören, Skattemyndigheten och stora reseoperatörer 9 procent

6. Tv-operatören 8 procent

7. Försäkringsbolagen 6 procent

8. Bilverkstaden 4 procent

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.