Det nya avtalet omfattar både fast och mobil telefoni med över 4 000 abonnemang, men det som verkligen sticker ut är att hela lösningen finns i Teams. Kommunen har nu anslutit sin Teams-miljö till Tele2:s operatörstjänster via Operator Connect, vilket ska säkerställa en pålitlig, funktionsrik och lättadministrerad kommunikationslösning.
Genom att utnyttja molntjänster kan kommunen minska både sina koldioxidutsläpp och energiförbrukning. Dessutom slipper de investera i och underhålla egen hårdvara, vilket ytterligare reducerar kostnader och miljöpåverkan.
– Det är väldigt smidigt att ha all kommunikation samlad i en plattform. Molnlösningen är inte bara modern, flexibel och sömlös, utan även väl integrerad och lätt att använda. Samarbetet med Tele2 har varit väldigt enkelt och lyhört hela vägen, säger Håkan Axelsson, it-chef på Varbergs kommun.
Redan 2016 gjorde sig kommunen av med sin gamla telefonväxel och gick över till Skype. På den tiden hade de 22 servrar som enbart hanterade telefoni och stödsystem, och en person som arbetade uteslutande med telefoni. När det var dags att lämna Skype var det bara molnalternativ som återstod, och 2021 valde kommunen att gå över till Teams.
Idag har Varbergs kommun etablerat ett aktivitetsbaserat arbetssätt i ett av sina tre stadshus – här finns inga fasta arbetsplatser, och all kommunikation hanteras via Teams.
– Det är roligt att vara med och bidra till förbättrade arbetsmetoder för Varbergs kommun och dess verksamheter, med hjälp av teknik och digitalisering. Intresset för just Tele2 Telefoni i Teams har varit stort från andra kommuner. Många hör av sig och vill veta mer om lösningen, säger Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.