Varnar för hotet som kan skaka om telekombranschen

Operatörer Den senaste generationens UC-verktyg kommer slå hårt mot de som säljer växlar. Det anser Fredrik Ljungdell.
Konsulten varnar dock för ett ännu större hot som verkligen kan skada den svenska telekombranschens intäkter.

Varnar för hotet som kan skaka om telekombranschen

Fredrik Ljungdell anser att det i dag bara finns en stark trend inom unified commmunications. Det handlar om den senaste typen av UC-verktyg – så kallade ”Team Collaboration tools” eller ”Digital Workplace”. Bland aktörerna finns Slack, Workplace by Facebook, Microsoft Teams, Cisco Spark och Icentrex Digital Workplace.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

– De här verktygen utgör ”UC 3.0”. Det är en samlad plattform som erbjuder telefoni, chatt, videomöte, skärmdelning och realtidssamarbete i dokument, säger Fredrik Ljungdell, Digital Workplace Advisor på Ucit.

Sverige ligger långt efter

Men bland svenska företag är det fortfarande förvånansvärt få som har hört talas om produkterna.

– Svenska företag ligger långt efter. När jag är ute och föreläser så är det väldigt många som inte har en aning om att de här “3.0-verktygen” finns. För ett år sedan var det ingen – och i dag är det omkring tio procent som har någon slags uppfattning om dem, säger konsulten.

De första UC-verktygen erbjöd chatt, webmöten och närvarostatus tillsammans med fristående IP-telefoni. De följdes av “2.0”-lösningar som integrerade både mobilabonnemang och fasta telefoner, men för många har uppgraderingen till 2.0 blivit både dyr och omständlig.

Höga integrationskostnader för 2.0

– Uppfattningen hos många var att det bara var att koppla in sig, men sedan visade det sig att man behövde både dyrare licenser och ny hårdvara i form av mediaservrar. Det blev höga integrationskostnader – och sedan kom uppdateringar som fick lösningarna att stanna. Men med 3.0 är det bara att välja den lösning som passar dig och sedan snurra igång, säger Fredrik.

Utbudet från de svenska operatörerna är inte så brett som många kanske tror. Exempelvis erbjuder Telia, Tele2 och Tre samma lösning, som kommer från Mitel-ägda Telepo – dock under egen etikett. Konsulten tror att de nya UC-verktygen kommer slå hårt mot många bolag.

– I takt med att allt fler kunder ställer nya, allt högre krav så är min bedömning att ingen kommer kunna sälja telefonväxlar, om de inte fungerar ur ett Digital Workplace-perspektiv. Man kommer inte vara aktuell som leverantör, säger han.

Hotar telekombranschens intäkter

Även Google har en digital workplace-lösning, som dock precis kommit ur betastadiet. Men det finns ett större hot som verkligen kan skaka om den svenska telekombranschen. Google erbjuder i dag egna SIM-kort i USA, och det ryktas om att Microsoft testar mobila operatörstjänster södra Europa.

– När de bestämmer sig för att ta plats i Sverige så kommer de kontakta mobiloperatörerna och säga, ”vi vill kränga SIM-kort – kan vi få köpa plats ert nät?”. Då är det det Google och Microsoft som äger ytan till kunden, och det är en stor risk. När de väljer att ta plats på operatörsmarknaden så tror jag att det kan bli tufft att vara teleoperatör, säger Fredrik.

– Det som operatörerna då kan tjäna pengar på är – förenklat – att erbjuda minuter och surfmängd till grossistpris. Men tjänsterna runt omkring, i form av extraköp av datapaket, telefonväxlar och tjänster – som har gett goda intäkter – kommer kunderna köpa direkt av Microsoft eller Google. Microsoft kan teoretiskt sälja sina produkter med sitt eget SIM-kort i, och du kommer kanske inte ens kunna ta ut det. Om de vill så kan de få väldigt stor kontroll och påverkansgrad, säger han.

Bör ta sig i kragen

Ett alternativ för operatörerna är att satsa på att ha det bästa nätet och snabbaste surfen och låta teknikbolagen köpa kapacitet för att agera operatör under eget namn.

– Det andra alternativet är att operatörerna tar sig i kragen och tar fram ett eget erbjudande på en 3.0-lösning. De säger att de har det här i dag, men de facto har de det inte när man jämför faktisk funktionalitet och användarvänlighet, säger Fredrik Ljungdell.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.