Telefoni
Att automatisera flöden i telefoni- och datahanteringen är ett superhett område, om du frågar TDC. De har arbetat med kunden Västerås stad, som har lyckats kapa hanteringskostnaden med 75 procent på två år.
26 mars 2014
Stefan Eriksson
Under TDC-dagen i november lyfte man fram automatisering som ett område där kunderna vill ha hjälp att komma vidare.
TDC har utvecklat en systemintegration mellan företagets egna system och Västerås stads inköpssystem. Denna integration hanterar allt som rör attestering och manuell hantering av de beställningar och inköp som kommunen gör. Nu kan inköpsprocessen ske automatiskt under hela flödet – från beställning med fakturering till betalning.
– När man som Västerås stad har cirka 10 000 medarbetare är det viktigt att skapa ett effektivt flöde från beställning till leverans, där inte minst den egna verksamhetens hanteringskostnad ska minimeras. Västerås stad har i samarbete med TDC sänkt abonnemangskostnaden för tele och data men framför allt reducerat den interna hanteringskostnaden genom automatiserat flöde med 75 procent på två år, säger Mikael Lagergren, it-direktör på Västerås stad.
Han uppger att besparingen hamnar i miljonklassen, men låter sig inte nöjas med det.
– Inom ytterligare ett år räknar Västerås att nå målet om att minska den administrativa tiden till endast 10 procent jämfört med starten. Totalt sett kan Västerås stad och TDC konstatera att man nått målen tillsammans och reducerat kostnaderna för tele och data med över hälften. Samtidigt har automatiseringen inneburit att kvaliteten ökat med rätt betalda fakturor och nöjdare medarbetare, säger Mikael Lagergren.
TDCs Sverige-vd Erik Heilborn hakar på det där med nöjda medarbetare:
– Med automatiserade it-processer minskar vi det manuella repetitiva arbetet och kan istället fokusera på det vi är bäst på: kreativitet.
Poll
Använder ni nätverksutrustning med stöd för wifi7 på kontoret?