Växlar som växer i valrörelse

Det verkar finnas en särskild smak för mobila växeltjänster hos svenska riksdagspartier. Nu har även Centerpartiet och Folkpartiet uppgraderat telefonin för att snabbt och enkelt kunna växa under valrörelser. På köpet: smarta funktioner och ökad tillgänglighet.

I förra numret av Telekom idag kunde du läsa om Socialdemokraterna som samlar organisationen i en gemensam växeltjänst. Nu kliver vi över till det borgerliga blocket, där Centerpartiet och Folkpartiet tar steg i samma riktning.

Gemensamt för de politiska partierna är att de i perioder, framför allt när det är dags för valrörelse, blir avsevärt många fler i organisationerna. Även extrapersonalen bör då kunna nyttja och bli en del av kommunikationslösningen.

– Om vi skulle ha köpt en egen växel hade vi behövt gissa hur många den tidvis behöver hantera, säger Håkan Granlund, ekonomichef på Centerpartiets riksorganisation, och tillägger att det nu varken finns överkapacitet eller ett begränsande tak.

Fixade EU-jour

Samma flexibilitet vill Centern ha för till exempel svarsgrupper. Det ska vara enkelt att sätta upp nya och modifiera de som används. Inför det nyligen genomförda valet till Europaparlamentet skapades en EU-jour som både allmänheten och det egna partifolket kunde ringa.

– Det blev så smidigt som jag hoppades på. Vi kunde själva plocka ett nummer och knyta ihop en grupp på åtta, tio personer runt det. Samtalen fördelades jämnt och man kunde gå in i och ut ur gruppen genom att enkelt klicka på en webblänk i telefonen, förklarar Håkan Granlund.

Samtliga anställda på Centerpartiets riksorganisation och de som arbetar i riksdagshuset finns nu tillgängliga i samma växel via mobiltelefon. Tanken är att alla även ska ha en java-baserad klient i mobilen för att bland annat kunna styra sina anknytningar.

– Redan nu har tillgängligheten ökat. Trots att nästan all personal har åkt till Örebro för att förbereda inför stämman idag, så tar de emot samtal. Jag kan se på webben att de inte har knappat ut, säger Håkan Granlund.

Kundservice haken

Folkpartiet var redan inne i en mobil växeltjänst när de påbörjade den nya upphandlingen.

– Telenor tog inte bra hand om oss som företagskund. Vi fick dåligt med information om vad som hände, det krånglade med fakturor och de gjorde inte det vi bad dem om, säger Ulrika Tellander, utbildnings- och verksamhetsansvarig på Folkpartiets rikskansli.

Kundservicen hos den nya leverantören Teledesign/Uno Telefoni är bra, tycker hon, även om det finns utrymme för förbättring. Att det blir helt klart vem de som kund ska vända sig till.

Ulrika Tellander är också nöjd med de prissänkningar som kom med de nya avtalen.

– Vi hade pressat ner priserna enormt bra redan innan Teledesign kom in i upphandlingen. De långsiktiga effekterna ska utvärderas i höst.

Fakta

Uno för två

• Både Folkpartiet och Centerpartiet köper en växeltjänst från Uno Telefoni, en avknoppning från Teledesign, där man kan blanda mobiler, fasta telefoner och mjukvarutelefoner. Fp har Tele2 som operatör och C använder Size i Telias nät.

• Växeltjänsten Uno bygger på Telepos kommunikationsplattform och stödjer bland annat närvarotjänster, konferenssamtal och mobil uc.

• Centerpartiet hade tidigare en egen Alcatel-växel med dect-telefoner. Folkpartiet övergav Telenors Mobila kontoret efter missnöje med kundservicen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.