I Computer Swedens nätupplaga publicerades igår kväll en artikel om att Telia skulle ha sagt upp avtalet med Ventelo om att leverera tjänster i mobilnätet och att Ventelos kunder därmed riskerade att stå utan telefoni. Inte minst många offentliga kunder sades vara oroliga då tillgången till Telias nät varit avgörande vid valet av operatör.
Avtalet klart hävdar Ventelo
När Telekom idag ringer upp Ventelos vd Peter Blom för en kommentar är han upprörd.
– Det finns ingenting i den artikeln som stämmer, att man kan publicerar så oriktiga uppgifter är förskräckligt.
När det gäller de exakta sakförhållandena hänvisar han till ett gemensamt pressmeddelande från de båda operatörerna som ska gå ut senare under dagen.
– Men så mycket kan jag säga att vi absolut inte har blivit utslängda av Telia. Vi har förlängt avtalet i ytterligare tre år men det har skett vissa förändringar i villkoren, förklarar han.
Inget klart enligt Telia
Teliasoneras kommunikationschef för mobila tjänster, Charlotte Züger har en annan bild av läget.
– Det finns inget färdigt avtal, vi förhandlar fortfarande, säger hon.
Hon bekräftar att det befintliga avtalet sades upp av Telia i december. Orsaken är oenighet kring prislappen och vilka tjänster som ska ingå i avtalet.
– Vi arbetar på att få fram en lösning där båda parter kan vara nöjda och Ventelos slutkunder inte kommer i kläm. Men så länge inget nytt har hänt är det den informationen som gäller, säger Charlotte Züger.