Verizon öppnar de mobila nätverken

Verizon markerar inför den kommande amerikanska tilldelningen av 700 MHz-bandet att man vill öppna upp de mobila näten. Med en open access model ska användare kunna använda vilka mobila enheter som helst för att koppla upp sig och betala baserat på användning.

Verizons open access modell som beräknas vara igång under 2008 låter användaren köpa sin mobila enhet var de vill, så länge den hanterar cdma och möter andra kriterier för uppkoppling. Enligt uppgifter har Verizon inte bestämt sig för en prissättnings-modell men det lutar mot att användarna betalar varje gång de kopplar upp sig mot Verizons mobila nätverk.

Bedömare ser Verizons nya affärsmodell som ett försök att underminera Goggles och konsumenträtts-aktivisters argument om stängda mobila nätverk inför den kommande auktionen i USA inom 700 MHz-bandet.

Testar vattnen

I sin kommentar till Verizons nya model lyfter analytikerna på Ovum fram att det finns hinder på vägen och att man mest ska se detta som att Verizon testar koncepten för framtiden. Hindren utgörs av att tillverkare som Nokia är skeptiska till att utveckla cdma-mobiler, att det är få kunder som är beredda att betala osubventionerade priser för sina mobil som inte är knutna till en viss operatör och att kundservicen blir krångligare för de användare som väljer att vara obundna.

Microsoft gillar förslaget

Microsoft som har sin Windows Mobile mjukvara tillgänglig i över 140 telefonmodeller från 48 olika tillverkare, är exalterade över Verizons steg mot öppna mobila nätverk.

– Efterhand som människors mobila behov blir allt mer sofistikerade och diversifierade, så kommer de att kräva smartare och mer flexibla mobil-enheter. Vi stödjer varje tanke på öppen tillgång som ger användaren tillgång till den information de vill ha när de vill ha den, säger Pieter Knook, Senior Vice President inom Mobile Communications Business på Microsoft

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.