nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Vestberg försvarar millimeter-strategin

Opålitligt och endast med fläckvis täckning enligt konkurrenterna.
Nu försvarar Verizon-chefen Hans Vestberg företagets 5g-strategi.
– När det gäller millimetervågor, så lever det upp till våra förväntningar, säger han.

  • Artikel annons 1

I USA har Verizon slagit på stora trumman i och med lanseringen av 5g nät i vissa utvalda städer. Och recensionerna har varit blandade. När det fungerar – så levereras bra hastighet, men det har begränsningar och täckningen är inte den bästa. Just det senare har gjort att teknikchefen för rivalen, T-Mobile, riktat skarp kritik mot utrullningsstrategin.

Men under en dragning av Verizons kvartalsrapport försvarade Vestberg företagets val att satsa på millimeter-spektrumet. Han medgav att det förvisso fanns brister, men att de jobbade med förbättringar.
– Vi måste påminna oss om att det här inte är ett ”täckningsspektrum”, men det är bra. Räckvidden vi kan få är bra och hastigheten är enorm. Vi är väldigt tidigt på resan och jag tror att ingen annan i hela industrin vet mer än Verizon eftersom vi har varit gjort det här i minst två år. Det är en väldigt bra strategi, sa han enligt Fierce Wireless.

Nästa steg på 5g-resan är nu så kallad dynamisk spektrumdelning, men Vestberg avslöjade inte när det kan bli tal om att införa tekniken eller hur man kommer att implementera den.
– När det kommer till Dynamic Spectrum Sharing, vilket spektrum vi ska använda och när det kommer att bli aktuellt så befinner vi oss i en diskussion.

Verizon lanserade sin 5g-tjänst kallad ”5g Ultra Wideband” i början av april i städerna Chicago och Minneapolis. Spektrumet som används är 28 GHz och nedladdningshastigheterna ligger mellan 450 Mbps och upp till 1 Gbps – med en latens på mindre än 30 millisekunder.

Taggar:

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

”Arbetssätt och kultur är levande och behöver ständigt underhåll”

Nyheter

Öppenhet, interaktion, flexibilitet, kreativitet och synergi. När Tre utvecklade sitt nya huvudkontor var visionen tydlig.
Men hur har det fallit ut i verkligheten?
– Första veckan i 3Huset var jag glatt överraskad över nyfikenheten och hur mycket våra medarbetare nyttjade möjligheterna, säger Helena Körberg, projektledare för Tres nya huvudkontor.