Workz ska hyra ut kundservicepersonal till företag som driver kundtjänst i egen regi. Arbetsstyrkan består av personal som har utbildats och certifierats av Workz.
– Vi tror att den bästa plattformen för svenska företag att utöva kundservice är att göra det i egen regi. Närheten till övrig verksamhet, integrationen av personal mellan avdelningar och anammande av en gemensam företagskultur är värden som normalt sett vida överstiger de kostnadsfördelar som outsourcing ger, säger Jonas Norén.
Frågan underskattas
Han konstaterar att bättre kundservice både börjar och slutar med bättre individer. Därför har Workz mycket fokus på att handplocka och certifiera individer med rätt personlighet och de säger sig ha rätt redskap för att lyckas med det.
Workz sitter i lokaler vid Slussen och vill bemanna kundserviceavdelningar runtom i Storstockholm.
Förutom bemanning av certifierad kundservicepersonal erbjuder Workz verksamhetsstöd till kundservicechefen. Det går bland annat ut på att analysera ärende- och kontaktflöden för att skapa bättre schemaläggning.
– Många företag säger att de vill ha en kundservice i världsklass, men i själva verket lyfts frågan sällan upp i ledningsgruppen. I stället nedprioriteras och underskattas den. Resultatet är en underpresterande avdelning. Så ska det inte vara, säger Jonas Norén.
Omsätta hundratals miljoner
Workz egna ambitioner är höga. Företagets styrelseordförande och grundare Thomas Rogalin, en pionjär inom kundservicebranschen som drog igång BITE Telemarketing på 80-talet och även han varit vd för Teleperformance i Norden, uttrycker det så här:
– Många bemanningsföretag är duktiga, men inte på kundservice. Vi är bra på både bemanning och kundservice och tänker fylla den lucka som finns. Med Workz planerar vi att ta en stor del av marknaden; inom fem år förväntar vi oss vara en etablerad och ledande förebild för bättre kundservice och ha en omsättning på ett antal hundra miljoner kronor.