nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

”Vi är ett företag med två hastigheter”

ALE lyckades med transformationen från traditionell telekom till UC. Piotr Pyszkowski har spelat en avgörande roll. Nu kommer han till Telekom idag Live för att berätta om hur bolaget hjälpar kunderna med deras digitala resa.

  • Artikel annons 1

Han har över 25 års ledarskapserfarenhet inom it, drift och tjänster på C-level. I dag är Piotr Pyszkowski Head of Digital Transformation & Quality vid Alcatel-Lucent Enterprise. Den 21 november kommer digitaliseringsexperten till Telekom idag Live.

Han tog ALE:s verksamhet från traditionell telekom till UC – och nu hjälper Piotr kunderna att digitalisera med hjälp av förenklade processer och teknik.

– Vi går mot en mer serviceorienterad arkitektur och vill driva så mycket som möjligt mot molnlösningar. Att nå ut till kunderna handlar inte längre om att du har en tillverkningscykel på två år och sedan ställer fram en perfekt produkt. Vad vi försöker göra med kunderna är att ta fram bra lösningar, säger Piotr Pyszkowski.

Tre baser för digitaliseringen

Han har skapat och genomfört breda, innovativa strategier för att utnyttja digitalisering som ett konkurrenskraftigt vapen med hjälp av dataanalys, sociala nätverk och legacy it. Experten anser att det finns tre baser för digitaliseringen: Priset på lagring, processorkraften, och att kommunikationen blir snabbare och bredare.

– Vi har koncentrerat oss på att driva kommunikation. Vi kan koppla samman företag med de kunder som kommer till deras sajt, vi kan hjälpa dem med nätverk – men att sälja utrustningen är dött. Dagens vd:s undrar, ”hur kan du hjälpa mig med kundresan?”. Vi erbjuder öppna API:er där kunderna själva kan skapa lösningar, och de kan spegla dem mot annan kommunikation. Vi bestämde oss för att strömlinjeforma alla processer som vi kan – men det är lätt att säga och svårt göra, säger han.

Digital fabrik och digital studio

ALE har utvecklat en metod där man har definierat och kombinerat två sätt att jobba: ”digital fabrik” och ”digital studio”. I fabriken handlar det om volym och kostnad. Där kör man en process som alltid måste fungera, och det finns inget utrymme för snabba förändringar.

– I studion jobbar man i ett långsammare tempo. Det är ett litet team på 8-10 personer som designar nya erbjudanden och marknadsföring. De kan jobba i en 6-veckorscykel utan begränsningar. Där kan man visa hur saker fungerar och försöka implementera dem, säger Piotr.

Efter sex veckor kan det hända att teamet inser att kunden sannolikt aldrig kommer köpa produkten, och då har man flyttat beslutsprocessen kring detta från ledningsgruppen.

Ett företag med två hastigheter

– För kunden innebär upplägget att vi kan leverera väldigt snabba svar och resultat. De kan vi sedan överföra till ”digital fabrik”. Vi är ett företag med två hastigheter – en del jobbar väldigt snabbt, och den andra väldigt långsamt. På den ena sidan är man lite mer riskmedveten, medan den andra är lite mer oorganiserad. Den viktigaste delen är dock handledningen mellan de två grupperna, säger han.

Framtidens framgångsrika företag måste vara lätta i steget och ha snabba reaktioner. Piotr anser att plattform som tjänst och kommunikation som tjänst är två avgörande byggstenar, för med PaaS och CaaS behöver man inte göra en stor investering för att få igång sitt företag. Till starka utvecklingsområden som ai och big data får man lägga ”datan i sig” – för hur den hanteras kommer spela en viktig roll.

– Vi ser att folk börjar bli medvetna om värdet av den data som tillhör dem, och de vill inte ge ifrån sig den gratis, säger Piotr Pyszkowski.

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Netnordic köper upp Tedako

Systemintegratören Netnordic har tidigare köpt Radpoint och Efftel. Nu läggs ytterligare ett tillväxtstrategiskt förvärv till listan: Tedako.
– Netnordic växer och behöver mer kapacitet, säger koncernchefen Jarl Øverby.