”Vi behöver hitta nya affärer”

Telefoni Allt som tillhör kontoret – och nu även telefoni.
Office Depot utökar erbjudandet och från och med februari lägger man till ”Business Communication” som ny tjänst.
– Det gör att vi blir en helhetsleverantör för våra kunder, säger affärsområdeschefen Marc Hillander till Telekom idag.

”Vi behöver hitta nya affärer”

I takt med att allt digitaliseras, förändras även behovet kontorsmaterial. Vi ser en minskning av inköp av traditionellt kontorsmaterial såsom överstrykningspennor, papper, hålslag och plastmappar i en värld där molnet börjar bli norm och nya uppkopplade samarbetsverktyg avlöser varandra.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Så hur gör man om man är en gigant i kontorsmaterialbranschen? Jo, man försöker följa med i tiden.

Office Depot Sverige har startat ett nytt affärsområde – och där ska man nu satsa på telefoni. Ansvarig blir Marc Hillander, som redan har erfarenhet av att förlösa en traditionalist in i den ”moderna kontorsåldern”.

– Vi behöver hitta nya affärer för att fylla på. Jag blev headhuntad från Staples där jag var ansvarig för att starta upp telefonin, säger han till Telekom idag.

Skälet till att Office Depot följer utvecklingen är som ovan nämnt enkel. Man måste följa marknaden. Och trots att telefoni, eller kommunikationslösningar för företag är ett nytt affärsområde – tror Marc att det finns utrymme för en spelare till.

–  Vi blir en one-stop-shop för våra kunder och kommer fokusera mycket på nya tjänster. Vi ska inte bara göra det klassiska med växel och abonnemang, utan sikta på att paketera våra tjänster på lite olika sätt för att utmana marknaden. Bland annat kommer vi erbjuda hyra- och återköp av telefoner och mobiltäckning som tjänst. Det kommer vara saker som gör oss unika gentemot de traditionella operatörerna och vissa andra spelare, säger han.

Samarbte med Soluno och Weblink

Marc påbörjade uppstartsarbetet för en vecka sedan, men har redan fått upp ångan.

– Vi har redan ingått samarbete med Soluno och Weblink. Vi kommer även inom kort att ha ett samarbete med de stora operatörerna – men sådant tar lite längre tid att få till än en vecka. Vi ska vara en operatörsoberoende leverantör och vårt mål är att kunna paketera de tjänster som marknaden efterfrågande. Vi måste vara nytänkande. Jag har god erfarenhet av den här typen av lösningar, så jag vet hur man ska göra för att få igång det här på ett snabbt och effektivt sätt. Vi kommer att köra en officiell lansering i slutet av februari, men redan nu kan vi erbjuda en del av tjänsterna till våra kunder.

Men även om Marc har erfarenhet – är det fortfarande inte helt lätt att starta upp ett nytt affärsområde. Telefoni och it är en supertuff bransch.

– Att nå ut med budskapet kommer att vara den största utmaningen – att folk nu även ska förknippa oss med att vi erbjuder telefonilösningar. Här ska vi jobba mycket med marknadsföring gentemot mot våra befintliga kunder samt nya genom att våra kanaler, inte minst via våra 43 butiker. VI har valt att hålla det enkelt, så till en början kommer vi förmedla och paketera tjänster. Men på sikt kommer det hända saker. Vi har idéer, men det är inget jag kan gå in på nu, säger Marc Hillander.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.