”Vi kommer fortfarande ha kvar vår utmanaranda”

Bransch Det har gått lite drygt ett halvår sedan Tele2 och Com Hem slogs ihop till en ny telekomjätte. Men trots affärens storhet har fusionen gått riktig smidigt.
– Det har gått lättare än vad man kunde tro, säger Samuel Skott på koncernen.

”Vi kommer fortfarande ha kvar vår utmanaranda”

När det stod klart att Tele2 och Com Hem skulle gå samman beskrevs det som en affär som påverkar hela marknaden. Helt plötsligt skulle branschen få ytterligare en leverantör som kunde betjäna hela tjänstepaletten, från tv och bredband till mobiltjänster. Och istället för att utmana på två separata områden – skapades det en ny jätte med siktet på telekomtronen. För det nya bolaget har blivit nummer två i Sverige på mobil- samt fastnätsmarknaden. När det gäller digital-tv är de störst.

Samuel Skott, tidigare vd för Tele2 Sverige och nuvarande chef för det nya företagets svenska konsumentaffär, säger att jobbet sedan sammanslagningen varit hektiskt. Men även att det har gått smidigare än vad han tänkt sig.

– Det jag framförallt jobbat med består av två saker. Det första har varit att få fart på den gemensamma konsumentaffären, och det andra har varit att få ihop teamen och bygga ett lag. Och det har gått lättare än vad man skulle kunna tro, säger han.

Skälet till att fusionen fungerat förhållande smärtfritt är enligt Samuel att de redan i integrationsplaneringen la stort fokus på sin framtida kund. Det vill säga hur kunden skulle uppleva ”nya Tele2” den dagen de två företagen blev ett.
– Vi hade planerat våra första sex månader bra och vilka erbjudanden vi skulle ha. Och det har gett resultat. Vi har redan nu nästan 100 000 kunder som dragit nytta av de fördelar man får som helhetskund, säger han.

– Våra tydliga förmåner samt möjligheten att samla allt är något som människor gillar. Och trots att det är en resa som vi precis påbörjat så har det än så länge gått bra. Inför affären satte vi upp en ambition på en kommersiell vinst på 450 miljoner årligen om fem år, vilket vi än så länge levererar på.

Många fick gå vid omorganisationen

Men även om en fusion har rullat på bra så innebär det inte att den gått smärtfritt. Tidigare i år meddelades det att 170 personer fick lämna bolaget.
– Stora förändringar innebär i sig en stor utmaning. Vi har slagit ihop organisationerna, men även effektiviserat vilket innebär att en del tyvärr fått sluta och andra får nya kollegor och chefer, säger han.

I dagsläget har de olika delarna fortfarande separata varumärken. Tele2 håller sig kvar på mobilsidan, men Com Hem har utöver sitt ordinarie utbud även börjat sälja mobilabonnemang.  Det kan tyckas förvirrande, men på sikt kommer de båda enas under gemensam flagg säger Samuel.

– Planen är att Tele2 och Com Hem ska bli till ett varumärkesmässigt. Vi har inte satt en exakt tidsram för när vi slår ihop dem, men min gissning är att det kommer ske förr snarare än senare, och för egen del gör jag det gärna så snart som möjligt.

Från utmanare till tronpretendent

Men vad händer med identiteten i en sådan här storaffär. Hur förändras organisationens kultur och vad blir det nya ”DNA:t”?

– Vi har diskuterat det ganska mycket. Vad händer med vår utmanaranda? Vi har byggt Tele2 på att vara utmanare. Men om man en vacker dag vill bli ledande, vilket är vår ambition, så måste man ha något trovärdigt att hänga upp det på. Vi ska utmärka oss genom att ta en ledande roll och positionera Tele2 på nytt. Men vi kommer fortfarande ha kvar vår utmanaranda, säger Samuel.

Som ett led i det jobbas det mycket på att lyfta fram Com Hem/Tele2 som ett premiumalternativ med helhetsansvar. En leverantör som enligt Samuel helt enkelt kan ge kunden ”allt”.

Ompositioneringen har gått fantastiskt bra och fokus nu är att bygga vidare på det positiva momentum som vi har. Det vi kan göra nu är att vi kan erbjuda en helhetslösning för hela hushållet. Det handlar dels att kombinera fasta och mobila tjänster, men även att det enkelt ska gå att lägga till och hantera abonnemang på ett enkelt sätt. Som en del i det lanserar vi en ny familjepaketering.

Familjepaketet är unikt i sitt slag, och bygger vidare på helhetskundsprincipen. Som kund kan man lägga till fler personer för 199 kr per månad och alla får lika mycket mobildata, oavsett vilket abonnemang man valt. Det gäller även företagets abonnemang ”Obegränsad”. Men även om det till viss del påminner om vad exempelvis försäkringsbolagen lockar med när du samlar alla ägg i en korg – skiljer det sig på flera sätt.

– Familjekonceptet handlar mycket om att lägga till och att det ska vara tydligt och enkelt. Parallellt med det erbjuds också varumärkenas gemensamma kunder förmåner där de till exempel kan välja dubbel data i mobilen – eller dubbel hastighet hemma. På så sätt straffar vi inte ut några kunder och kan vara relevanta i alla hushåll, säger Samuel.

Så vad krävs få för att Tele2 ska kunna armbåga sig upp på tronen? Samuel tycker att han har rätt förutsättningar för att lyckas.
– Jag skulle säga att vi i princip har alla verktyg som krävs. Visst krävs det mycket utveckling, men det är upp till oss själva. Och det är det som är så fantastiskt i den här sammanslagningen – det finns verkligen så mycket bra saker vi kan göra nu.

Familjepaketet är den nya produkt som nu ska lanseras, men man vilar inte på sina lagrar på Tele2. Samuel säger att de tittar på flera olika lösningar och tjänster – inte minst när det gäller de andra varumärkena.
– Familjepaketeringen är den som ligger närmast i pipelinen, men vi tittar även på att låta Comviq-kunderna ta del av i förmånsprogrammet. Vi jobbar med att vidareutveckla våra streamingtjänster och göra dem mer attraktiva. Vi tittar också på hur vi ska slå ihop varumärken eller lansera ett helt nytt från scratch, kanske ett rent onlinemärke eftersom vi vet att marknaden rör sig åt det hållet.

Men bra produkter är bara halva vinsten. Den smidiga lösningen menar Samuel är den andra halvan som gör att Tele2 på ett trovärdigt sätt kan sikta mot toppen.
– Det kan låta banalt, men jag skulle säga att vi redan i dag kan erbjuda helhetsupplevelsen via ett varumärke, på en faktura med en kundservice är ett stort plus. Sen är våra varumärken i sig en styrka och ett privilegium att jobba med. Vi har även kvar utmanarandan och kan fortfarande flytta berg, säger Samuel Skott.

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter
Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!