”Vi ville tillföra något nytt – inte bara göra som alla andra”

Kommunikation Om du gör som alla andra – då tillför du inget nytt. Så kan man beskriva varför Addcit valde bort Telepo när de valde UC-lösning.
– Vi tittade efter våra behov i stället för att följa strömmen, säger Pär Nyman på företaget.

”Vi ville tillföra något nytt – inte bara göra som alla andra”
Pär Nyman, försäljningschef på Addcit

För de som är på jakt efter en UC-lösning kan det vara svårt att få ett grepp om de olika alternativen. Det finns många erbjudanden och i samtliga fall handlar det om att erbjuda användare en sammanhängande kommunikation/kundresa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

Och även om det utåt sett är många spelare, är det flera av dessa som har samma leverantör.
Men inte alla.

När Addcit såg över sina alternativ för två år sedan var enkelhet, mobilitet och en bra användarmiljö ledorden. Det samt en vilja att inte bara ställa sig i ledet av kommunikationsleverantörer.

– Vi började med ett vitt papper och tittade över vad vi hade för behov. Från början var vi inställda på att vi ville tillföra något nytt och inte bara göra som alla andra. Men vi genomförde en marknadsundersökning och fastnade för ett alternativ, säger Pär Nyman, försäljningschef på Addcit.

”Kändes rätt att jobba med”

Teknikföretaget bakom är ett europeiskt företag, Enreach, med huvudkontoret i Holland. Ett av det stora skälen att valet föll på dem, var enligt Pär att de var lyhörda samt framåtlutade i diskussionen.

– Vi var i kontakt med flertalet aktörer, bland annat med Mitel som är den stora leverantören i Sverige. Men med Enreach kändes det att både personerna bakom men även bolaget var rätt att jobba med. De hade självklart grundfunktionaliteten som vi eftersökte, men även forum för dialog och en framtidssäkring som innebär att vi inte blir lämnade med en plattform som är obsolet, säger han.

Så vad var då de viktigaste kriterierna? Även om Enreach inte kan sägas vara ett okänt företag – så var de när Addcit valde dem för två år sedan oprövade på den svenska marknaden.

– Det är svårt att säga en sak, jag tycker att helheten och den stabila plattformen är det viktigaste. Vi ville kunna få en bra lösning som vi även kunde bygga ihop med vår övriga portfölj. Helt enkelt kunna få ett smidigt system som fungerar rakt igenom. Och här har vi hittat en partner som vi kan jobba ihop med.

Ger ”växeln på fickan”

Kunder som väljer Addcits alternativ får enligt Pär dels en fullödig UC-lösning, men även ett väldigt följsamt system.

– De som väljer det här får en smidig användarupplevelse som är mobile first, enkel att hantera och som vi verkligen kan säga ger dig ”växeln på fickan”. Och det är även detta vi får höra från våra kunder, vilket är exakt den feedback vi vill få. Visst, det innebär inte att den är perfekt och som företag måste vi hela tiden se till att finslipa på den, men det är skönt att få ett kvitto från kunderna om att det fungerar och ger de effekter som vi avsett.

Men har då den holländska lösningen samma saker som exempelvis Mitels, eller finns det funktioner som saknas?

– Nej, det skulle jag inte säga. Vi fick igenom några viktiga anpassningar som vi såg att vi behövde för den svenska marknaden. Det var ju även en sak som var viktigt för oss när vi valde Enreach, vi kunde inte göra avkall på något som vi kunde få med andra. I och med att vi har en lång erfarenhet av att ha jobbat med det här så hade vi en tydlig kravspecifikation och vi visste vad vi behövde, säger Pär.

Enkelhet som passar alla

Vilka företag passar då Addcits alternativ för. Pär säger att moduluppbyggnaden och skalbarheten gör att den lätt kan anpassas efter behov – vilket är en styrka.

– Visst, vi har siktet inställt på större bolag, men i och med att den är skalbar så funkar den för alla. Och eftersom den består av moduler som du kan plocka ihop innebär det att du inte blir inbyggd på något sätt. Det här är en stor fördel: den är enkel att sätta upp och administrera – och sen om det skulle finnas intresse har vi add on-moduler som täcker mer avancerade behov.

Men annars menar Pär att enkelheten är den stora usp:en för vad Addcit erbjuder.

– It och telekom har traditionellt sett varit svårt. Man blir ju mörkrädd när man tittat på vissa avtal. Här har vi en tro på enkelhet och tydlighet vilket vi kan ge ett komplett erbjudande kring. Vi säljer inte bara en växel, utan du får med operatörstjänster och ett system som är fullt skalbart. Med det här tillför vi något nytt, säger Pär Nyman.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!