kontaktcenter
Vi har samlat årets viktigaste läsning om chattbotar och hur de påverkar kundmötet.
17 december 2023
Mats Stålbröst
Chattboten är både älskad och hatad – samtidigt som den kan effektivisera och lyfta kundmötet riskerar den också att göra kunderna besvikna och frustrerade. Nedan hittar du några av årets viktigaste artiklar om chattbotar som vi har publicerat på Telekom idag under 2023.
Få ut mer av chattboten när kunden loggar in
Mobiloperatören Hallon har valt att satsa på ett helt digitaliserat kundmöte, där chattboten har en viktig funktion.
Norska leverantören ligger långt framme
Kontaktcenterplattformen Puzzel var tidigt ute med att ge kunderna tillgång till generativ ai, bland annat genom att integrera ChatGPT med sin egen chattbot.
Vill verkligen kunderna ha chattbotar?
Många kunder känner sig frustrerade när de interagerar med en chattbot – det visade en undersökning i början av året.
Chattbotexperten om ChatGPT
Det nyväckta intresset för generativ ai är bra för hela industrin och en positiv utveckling oavsett om man driver ett chattbotsbolag, är inköpare av tekniken, eller är konsument. Det sade Anders Clarin, vd på Hello Ebbot när vi pratade med honom i början av året.
Svenska chattboten får egen GPT-modell
Hello Ebbot förstärktes med funktioner för generativ ai under 2023 och man gjorde det genom att ta fram en egen GPT-modell.
Smartare sökningar hos e-handlaren
Med hjälp av en smart sökmotor och teknik från OpenAI ska skönhetsexperten Kicks digitala kundmöten lyftas.
Energibolaget lärde sig mer om kunderna – med hjälp av en chattbot
Chattboten Melker blev en avgörande källa för nya kundinsikter på Mälarenergi.
Poll
Använder ni nätverksutrustning med stöd för wifi7 på kontoret?