Viktor Karlsson: Vi har stora ambitioner med Telavox Ucaas i Norge

Affärer Efter ett mindre lyckat inträde tidigare i Norge är Telavox vd Viktor Karlsson övertygad om större framgångar nu. Telekom idag har pratat om förvärvet, tekniken och namnstrategin.

Viktor Karlsson: Vi har stora ambitioner med Telavox Ucaas i Norge

I onsdags berättade Telavox att man köper in sig på den norska marknaden genom förvärvet av Erate. Telekom idag fick tag i Telavox vd Viktor Karlsson och kunde ställa några snabba frågor:

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Hur känns det att börja året med ett nytt förvärv?

– Det känns såklart fantastiskt! Ett viktigt strategiskt förvärv som ger oss betydande kapacitet att fånga de många möjligheter vi ser i Norden, Europa och globalt. Bra medarbetare driver ju vår långsiktiga vision att bygga vidare på vårt erbjudande på den norska marknaden och det tror vi starkt på tillsammans med vår nya kollegor på Erate. Med detta går vi vidare i Norge med ett tydligt tillväxttänk och med en stark övertygelse om att kunna leverera marknadsledande kommunikationstjänster och service till de norska kunderna, säger han.

Hur skulle du beskriva Erates egna plattform och hur förhåller den sig till er?

– Erate är Norges ledande Mobile Virtual Network Enabler som levererar trafik- och plattformstjänster till oberoende norska telekomoperatörer, så kallade MVNOs, så att operatören kan ha sitt fokus på försäljning och marknadsföring. Erate har därför MVNO-kapabiliteter som är strategiskt viktiga och komplementära till Telavox och som vi kan använda oss av även i de andra geografiska områdena där vi har operationer.

Jag tolkar ert pressmeddelande som att det blir Telavox-lösningen som kommer att användas mot företagsmarknaden. Vad är skillnaden nu mot tidigare Norge-försök att ta sig in på marknaden? 

– Vi har stora ambitioner med Telavox Ucaas i Norge och vi ser fram emot att jobba med kollegorna på Erate under kommande år för att bygga en större kundbas än den vi har i Norge idag. Vi tror att vi med Erates styrka i konnektivitet och Telavox styrka i Ucaas kommer att utgöra en unik kombination som kommer serva existerande och framtida norska kunder på bästa sätt. Dessutom har Erate redan en spännande och snabbt växande B2B användarbas som vi kan bygga vidare på med vår Ucaas. Dessa förutsättningarna hade vi inte med oss för några år sedan när vi startade upp i Norge.

Kommer Erate-varumärket att användas i Norge på samma sätt som ni valt på andra marknader ni köpt er in på?

– Att gå mot ett varumärke är en viktig del av Telavox integrationsstrategi, vilket också gäller i detta fallet, men processen för de olika marknaderna ser lite olika ut varför vi får återkomma i frågan.

Hur många användare siktar ni på i Norge på 1 respektive 3 års sikt?

– Det är en del av vår tillväxtstrategi som förblir intern.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.