Viktor Karlsson: Vi kommer närmre målet att bli en europeisk toppspelare

Affärer Telavox har en aggressiv tillväxt-strategi. Efter det belgiska förvärvet av Allocloud fortsätter den skånska operatören att leta efter ännu fler marknader att ta sig in på.

Viktor Karlsson: Vi kommer närmre målet att bli en europeisk toppspelare

I går berättade vi att Telavox fortsätter sin europeiska expansion. Genom köpet av Allocloud tar man sig in på både den franska och belgiska marknaden, där Allocloud finns representerat genom partners, återförsäljare och whitelabel-lösningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Telekom idag fick tag i Telavox vd och grundare Viktor Karlsson som är nere i Belgien för att börja integrationen av det nyförvärvade bolaget.

– Belgien är en av de mest underrepresenterade marknaderna i Europa, men med stora möjligheter tack vare sin tvåspråkighet vilket också ger oss momentum på den franska marknaden. Faktum är att penetrationsstorleken på den belgiska marknaden är beräknad att öka med mer än 20 procent till 2024 jämfört med ungefär 6 procent idag, vilket indikerar en årlig tillväxttakt med ungefär 35 procent, säger han.

Men eftersom Frankrike med sin betydligt större folkmängd är ett större lag så är möjligheterna stora där med.

– Vi tror såklart att båda dessa marknader har betydande potential för stark tillväxt – vilket placerar Telavox närmre målet att bli en europeisk toppspelare.

Blir det under Alloclouds varumärke och teknik som ni kommer att synas på dessa marknader, eller kommer det bli Alloclouds varumärke och Telavox-plattformen?

– Allocloud kommer initialt att fortsätta sin verksamhet under namnet Allocloud – a Telavox company. Vi kommer att erbjuda partners och kunder både deras molnväxel och Telavox Ucaas-lösning. Med tiden tror vi dock starkt på att operera under ett varumärke, en plattform och en organisation för att fokusera våra resurser på att bygga den bästa produkten för våra kunder, säger Viktor Karlsson.

Telavox tar sig ut i Europa på flera sätt, bland annat köpte man i mars det spanska bolaget Numintec och man finns också på flera marknader med sin Telavox-plattform som whitelabel-lösning.

En europeisk toppspelare säger du. Hur ser planerna ut för fortsatt europeisk expansion?

– Vi är alltid öppna för attraktiva möjligheter, speciellt på underrepresenterade marknader i västra Europa, och genom detta fortsätter M&A att vara en viktig del av vår tillväxtstrategi.

I pressmeddelandet nämner ni Alloclouds-teknik som kan vara intressant för Telavox kunder. Vad är det för typ av tjänster som ni vill få in i er Ucaas-lösning?

– I ett molnkommunikationsbolag med egenutvecklad software kommer det alltid att finnas  områden som fungerar extra bra, och dessa vill vi bevara och ha möjlighet att nyttja genom att lägga till dem i Telavoxplatformen så att kunder och partners kan fortsätta dra nytta av dem samt att vi undviker att några av AlloClouds kärnfunktioner går om intet. Med just Allocloud är vi till exempel extra imponerade av deras breda och lättillgängliga integrationsmöjligheter samt smarta routing baserad på kunddata.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.