Hur många av dina möten är digitala i dag, och vad tycker du gör digitala möten lyckade?
Viktor Wallström: Hybridkontoret är här för att stanna
Distansarbete
Viktor Wallström är Tele2:s Executive Vice President, Communications & Sustainability. Han har förlikat sig med jobbet hemifrån, men konstaterar att det är svårare att få till bra kreativa processer digitalt.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– I princip alla av mina möten är digitala nuförtiden, i form av att åtminstone någon deltar i digitalt format, säger Viktor Wallström.
Hur har organisationen strukturerat distansarbetet – har det örändrats något sedan i våras när pandemin bröt ut? Och har ni dragit några nya lärdomar?
– Vi rekommenderar alla som kan att jobba hemifrån och genomföra sina möten framförallt via Teams. Sedan har vi en rad andra mötesformer, kommunikations- och samarbetsforum som kan möjliggöras genom ytterligare digitala verktyg. Vi jobbar också mer med filmat material via vårt intranät och har ökat kommunikationsflödet till medarbetare generellt. Lärdomar som vi har dragit är det ställs betydligt mycket mer frågor i våra möten som hålls för alla medarbetare, än när vi hade fysiska sammankomster. Vi har också lärt oss att frekvent internkommunikation har minskat vissa avstånd internt inom organisation och medfört en ytterligare transparens som många uppskattar.
Vilka arbetsuppgifter är enklare och vilka är svårare hemifrån?
– Vår nya verklighet där en del jobbar hemifrån och andra på kontoret brukar vi på Tele2 kalla för hybridkontoret. Det som är vunnet med det nya sättet att arbeta är enkelheten i att hålla stormöten som inkluderar många deltagare. Jag upplever också att vi har en bättre dialog i de här stormötena när det gäller frågor från organisationen och så vidare. då det upplevs lättare för medarbetarna att ställa sina frågor digitalt. Det man tappar är så klart kaffemaskinsnacket, de korta snabba avstämningarna med kollegorna och jag upplever att det är svårare att få till bra kreativa processer i en digital kontext.
Nu när det med ganska stor säkerhet blir så att kontoren bör vara stängda året ut, hur påverkar det ert upplägg?
– Vi har en bra struktur och ett arbetssätt som vi finslipat sedan i våras. Jag tror att vi kommer hålla i det även framöver, men så klart hitta ytterligare förbättringar där vi kan så länge det här pågår.
Hur har du inrett ditt kontor hemma, och vilka tycker du är de viktigaste aspekterna för att det ska fungera?
– Jag har tyvärr ett alldeles för dåligt inrett kontor. Viktigaste aspekten är en ordentlig stol skulle jag säga, annars kommer ryggont som ett brev på posten…
Har du valt att ändra något hemma nu när arbetet där blir långvarigt?
– Nej, jag har inte gjort det. Men inser att jag måste se över det igen så att det blir hållbart på lite längre sikt.
När Corona-krisen väl är över, hur mycket av ditt beteende nu med möten och arbete på distans kommer du att fortsätta med?
– Jag tror att hybridkontoret är här för att stanna, men jag kommer för egen del återgå till fysiska möten och jobb på kontoret så snart jag kan. Jag gillar att träffa människor och får mycket energi av det sociala utbytet som är svårare att få till digitalt.
Vad längtar du mest efter att få kunna göra IRL?
– Vår årliga personalfest Tele2 Awards. Tittade igår på en film från senaste gången vi anordnade eventet och fick en varm känsla i kroppen av att se alla kollegor samlade i den kontexten, säger Viktor.