”Ville göra något jag kan vara stolt över”

Hållbarhet En hållbar lösning som inte bara servar kunder – utan även miljön. Det är tanken bakom Office Managements klimatpositiva telefonilösning & kontaktcenter.
– Det här blir allt viktigare, nästa generation vill inte ha att göra med företag vars enda mening är att tjäna pengar, säger Christian Ceder.

”Ville göra något jag kan vara stolt över”
Christian Ceder, Office Management

”Vad jobbar du med egentligen pappa?” Det var frågan Christian Ceder, ansvarig för telefoni på Office Management, fick av sin son – och som nu har mynnat ut i den klimatpositiva telefonilösningen som företaget lanserat.
– När min son frågade mig vad jag gör på jobbet och jag svarade att jag hjälper företag med telefoni så fick det något att börja gro i mig. Vad gör jag egentligen? Och ju mer jag tänkte på det så kom jag fram till att jag vill göra något värdefyllt, inte bara värdefullt. Som att göra den här planeten lite bättre, berättar han.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Med klimatutmaningar vid dörren, Greta Tunberg på tv och barnens framtid för ögonen gick Christian till ledningen för Office Management för att diskutera vad de som företag kunde göra för att involvera både kunder och partners.
– Jag tog upp min ambition och sa att jag vill göra något jag kan vara stolt över. Något jag kan visa för mina barn, men även för klimatet. Och det var väl en kombination av mina barns frågor, Greta Thunberg samt företagets tidigare initiativ som fick mig att undra hur långt man kan dra det hela.

”Ville sticka ut hakan”

Diskussionen föll dock väl ut och från ledningen fick Christian grönt ljus för att börja titta på hur företaget skulle kunna agera för att göra skillnad. Hållbarhetsrapporter och ISO-certifieringar i all ära, nu skulle man ta klivet och gå längre… mycket längre.
– Jag ville göra något mer, sticka ut hakan i branschen. Och vi har gått så långt att vi innefattar Scope 3 enligt Greenhouse Gas Protocol. Det innebär att vi inte bara har klimatberäknat och kompenserat för oss själva – utan även tagit med kundens nyttjande. Jag törs nog säga att ingen i vår omkrets av bransch har gått så här långt, det här är den tunga biten.

Det var i det här arbetet som Christian och Office Management bjöd in sina partners till samtal eftersom hela värdekedjan är viktig i ett grönt erbjudande
– Vi började med att ta in Puzzel och fråga hur de tänkte – och de blev intresserade när jag berättade om våra tankar. Sen hade vi en dialog med operatörerna, och i min egen utredning såg jag att Tele2 kommit längst. Så det föll sig naturligt att vi ville främja dem – och även de tyckte att vad vi presenterade var spot on.

Skröna att hållbara alternativ kostar mer

Men hur är det då med kunderna, är de villiga att betala för en klimatpositiv telefonilösning för sitt kontaktcenter?
– Visst finns det skepsis. Men det är en gammal skröna att det ska behöva kosta så mycket mer. Visst finns det en merkostnad, men det går på vår marginal. För det vi gör ska ju vara konkurrenskraftigt. Det enda vi kräver av kunden är att de tar ett aktivt val – för klimatet.

Christian säger att visst var han tvungen att visa en kostnadskalkyl för ledningen. Men han menar att insikten om att det kommer kosta mycket mer att inte se över verksamheten och förbereda sig för framtiden är större.
– Den investering som krävs nu är vi villiga att ta. För det kommer att ge stora effekter. Investeringen vi gör nu får vi vinster från i form av mer lojala och engagerade medarbetare, en mer attraktiv arbetsplats samt nöjda kunder.

Välkomnar konkurrenter att ta eftere

Office Management är ännu så länge ensamma om sin satsning på ett klimatpositiv telefonilösning & kontaktcenter. Men Christian tror inte att det kommer att vara så länge. Han menar att det arbete de har gjort hittills är en riktigt ”win-win-situation”, och när det går upp för andra – så kommer konkurrenterna att haka på. Då kan vi tillsammans göra större påverkan för ett bättre klimat.
– Vi är först ut, men vi hoppas att vi inte kommer vara ensamma framöver. Jag är övertygad om att det snart inte kommer att gå att välja annat än grönt framöver, säger Christian Ceder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.