I slutet av februari prisades Vimla som årets mobiloperatör, och för tredje året i rad visade det sig att de hade branschens nöjdaste kunder. Onekligen en fjäder i hatten, och enligt den nyligen tillträdde vd:n Christoffer Cederschiöld kommer sig detta av företagets tydliga fokus på användarna.
– Jag tror att en viktig faktor är att supporten är hjärtat i Vimlas verksamhet, Alla som börjar jobba på företaget – får starta med supporten och lär sig verksamheten genom en dialog med användarna, säger han.
Vimla-chefen: ”Vi har en världsunik plattform”
Branschen
Mer krut på innovation och fortsatt fokus på användare. Enligt nya vd:n är det rätt väg att gå för Vimla.
– Vi håller på att bli mer av ett techbolag än ett telekombolag, säger Christoffer Cederschiöld.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Christoffer berättar att han inte var något undantag, och de första vd-veckorna satt även han i supporten. Och detta sätter en kultur i företaget om att användare är fokus. Men att alla medarbetare har ett förflutet i supporten är inte det enda som gör dem populära.
– Vi var först med att slopa bindningstid och att kunna spara data. När vi sänker priset så gör vi det för alla, inte bara för att locka nya användare. Vimla skänker även en del av vinsten till välgörande ändamål där vi tillsammans med våra användare väljer ut vilket det ska vara.
Välkomnar nya konkurrenter
Sammantaget är det här saker som enligt Christoffer gör att företaget känns schysst – vilket leder till att man ofta rekommenderas av sina kunder.
Men hur kommer det se ut framöver? Branschen står mitt i en stor transformation och nya konkurrenter lanseras hela tiden.
– Vi var först med att skapa och lansera användarvänliga lösningar. Det här har många av våra konkurrenter anammat. Jag tycker att det är jättespännande att det kommer in nya aktörer, det välkomnar vi. Nu är nästa steg att jobba mot vår vision om att bli nästa generations mobiloperatör.
Christoffer, som rekryterades från Schibstedägda Mitt Bolån och Compricer, säger att hans erfarenhet från tidigare passar väl in på Vimla.
– Det jag jobbade mycket med inom Schibsted var att skapa användarvänliga produkter och jobba med produktutveckling. Så det påminner en hel del om vad jag ska göra på Vimla nu.
Så hur kommer Vimla differentiera sig framöver i det föränderliga landskapet?
– Det handlar mycket om innovation. Vi har lanserat en ny plattform byggd av teknikbolaget Working Group Two som vi är ensamma om i världen. Den gör det möjligt för oss att skapa funktionalitet på ett snabbare och unikt sätt, säger Christoffer.
Vimlachefen berättar att man har rekryterat en hel teknikavdelning för att just kunna vara så snabbfotad som möjligt.
– Tidigare har tekniken lagts ut, men nu har vi anställt tolv utvecklare och ska även stärka upp vårt produktteam. Nu har vi bättre möjligheter att snabbt kunna lansera nya lösningar som våra användare vill ha.
Ska inte lansera bredband
Nya lösningar är en sak, men något Vimla inte kommer göra är att bredda sitt utbud.
– Vi har fokus på användarupplevelse och användarbeteendet och tittar inte på att ta in bredband som exempelvis Penny. Detta för att vi inte vill tappa fokus på vår kärnprodukt. Vi ser att det viktigaste för oss är att skapa den bästa lösningen inom det område som vi jobbar med. Och vi ser att vi har bland den högsta tillväxten inom branschen – så vi ser ju att det fungerar.
Men vilka utmaningar står då vid dörren? Christoffer menar att visionen är tydlig, och att det svåra är att tajma produktutvecklingen med efterfrågan.
– Vi har en långsiktig strategi, men för att kunna ligga i framkant när det gäller innovation så måste man hela tiden hålla koll på användarbeteenden och trender och göra sin omvärldsbevakning ordentligt. Och det är svårt att sia exakt hur det kommer se ut. Men jag ser att vi har alla möjligheter att lyckas eftersom vi har vår nya plattform, ett eget techteam och fokus på användarnas behov, säger Christoffer Cederschiöld.