Vinstfall för Sony Ericsson

Svensk-japanska Sony Ericsson sålde fler mobiltelefoner men fick ändå en lägre vinst för årets första kvartal, jämfört med samma tidpunkt i fjol. Vd Miles Flint är dock optimistisk och tror på en stark tillväxt på mobilmarknaden framöver.

Vinstfall för Sony Ericsson

Marknadens förväntningar på Sony Ericsson var betydligt högre. Trots att antalet sålda enheter för första kvartalet var sju procent högre än vid samma tidpunkt förra året fick mobiljätten i mindre pengar i kistan, intäkterna från försäljningen sjönk med fyra procent. Resultatet efter skatt påverkades av konsolideringen av BMC, skriver Sony Ericsson i ett pressmeddelande.

Att intäkterna per såld mobiltelefon minskade förklarar Sony Ericsson med att marknaden haft en dämpad tillväxt under första kvartalet, men också att mobilerna var förra årets modeller och få nya var ute till försäljning.

Från vd Miles Flint är tongångarna positiva och han hoppas mycket på de nya telefonmodeller som presenterats under det första kvartalet.

– Vi tror att det finns en stor tillväxtpotential i marknaden, både från nya mobilabonnenter och konsumenter som vill uppgradera sina mobiltelefoner, så de ökade investeringarna vi gör nu kommer att stärka vårt varumärke och vår produktportfölj, kommenterar Miles Flint.

Sony Ericssons siffror (miljoner euro):

Kvartal 1, 2005/Kvartal 1, 2004

Försäljning: 1 289/1 338

Resultat före skatt: 70/97

Resultat efter skatt: 32/82

Antal sålda enheter: 9,4 miljoner/8,8 miljoner

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.