Vobbiz först ut med Easy Teams-plattform under eget namn

Telefoni Förra veckan gick Telness live med sin första whitelabel-kund i Sverige. Nu har även Easy Teams-lösningen gått live med sin premiär-kund. Virtuella operatören Vobbiz satsar på kommunikationsplattformen under eget namn.

Vobbiz först ut med Easy Teams-plattform under eget namn

Det är hett för de svenska teknikbolag som byggt sina egna plattformar att sälja den som en lösning som operatörer kan sätta sitt eget namn på. Telepo, numer ägt av Belgiska Destiny, är en föregångare och det finns fler exempel på den svenska marknaden. Telekom idag har skrivit mycket om satsningarna från bland annat Telavox och Telness.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Ett tredje teknikbolag som tror på den här affärsmodellen är Lynes Technologies som driver operatören Easy Telefoni. Förra hösten berättade man att man kommer att tillhandahålla den här lösningen för operatörer både på svenska och den europeiska marknaden.

I dagarna har den nya operatören Vobbiz gått live med Easy Teams-lösningen under eget namn. Det är den första kunden som är live för Lynes Technologies.

– Det är en ny spännande operatör som drivs av Johan Köhnke som har stor erfarenhet från branschen, säger Filip Flink som är produktmarknadschef på både Easy Telefoni och Lynes Technologies. Vi har pratat om det här under en längre tid och när vi väl satte papperet på pennan så har det gått fort.

Hur lång tid tar det att få igång er lösning för en ny partner?

– Vi säger att det tar 3-6 månader beroende på hur mycket operatören vill kasta boll med oss. Det spelar ingen roll för lösningen vilket nät man går i, men yttre faktorer med trunkar spelar en del roll i tidsåtgången och här så kommer Vobbiz att gå i Tele2:s nät medan vi på Easy Telefoni går i Telias.

Skiljer det något i Easy Telefonis lösning och Vobbiz ut mot kund?

– De går som sagt med annan operatör, men annars är det samma produkt. Det är viktigt för oss att våra wholesale-partners har samma funktioner som våra kunder. Men det finns ett visst spelutrymme för vår partner att paketera som de vill, säger Filip Flink och fortsätter:

– Våra api:er tillåter att de kan integrera mer och utveckla själv, men vår tanke är att vi ska ha ett produktråd där det kommer idéer och tankar från de som är ute och träffar kunder. Det är ett samarbete som kommer att ge alla en bättre produkt framöver.

Hur ser du på konkurrensen från en till operatör som har samma lösning som Easy Telefoni?

– Vi vet att konkurrens kommer alltid finnas. Det finns många legacy-lösningar ute på marknaden där kunderna har behov av en bättre lösning så det finns utrymme för många att sälja vår lösning. Vi på Lynes Technologies vill ha samarbete med ett fåtal starka brands i Sverige som säljer en stark plattform. Vi siktar på ett långsiktigt samarbete med våra partners där vi båda gått in i det för att jobba tillsammans.

Johan Köhnke var tidigare vd på Frontdesk Nordic och drog igång Vobbiz i mars. Man utgår från Göteborgsområdet och Johan Köhnke är väldigt nöjd att vara igång ut mot kunder.

– Vi var väldigt noga före valet av plattform med vad den skulle kunna erbjuda slutkund. Här känner vi att plattformen uppfyller alla våra krav.

Vilken är er primära målgrupp för Vobbiz?

– Det är en ganska bred målgrupp då vi känner att Vobbiz plattform och erbjudande tilltalar många. Jag tror att de som uppskattar Vobbiz allra mest är de kunder som är ute efter det lilla extra och ställer höga krav på växelplattformen.

Vad har ni för mål det kommande året nu när ni startar?

– Vobbiz ambition är att plocka in ungefär 2000 abonnenter första året. Med respekt för att man är en ny aktör på marknaden så kommer vi lägga mycket fokus på kundupplevelsen. Vi på Vobbiz avtalsbinder inte våra kunder utan tror att andra faktorer är viktigare för att behålla kunder och växa. När vi fastställt grundstrategin för Vobbiz kommer vi titta på en mer expansiv försäljningsplan.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.