Nytta och nöje
Analyshuset Gartner hävdar att Sony Ericsson saknar strategi för företagsmarknaden. Hur som helst är det tydligt att det mesta krutet läggs på konsumentmarknaden med Walkman- och Cybershotserierna.
Enligt Ola Lilja-Molén, Sony Ericssons nordiska marknadschef, är X1 ett sätt att närma sig företagsmarknaden vid sidan av P-serien som bygger på Symbian UIQ.
– En viktig del i vår företagsstrategi är att erbjuda ett utbud av produkter. Det ska vara roligt att använda mobilen samtidigt som du får verktyg för att arbeta mobilt, framhåller han.
Samtidigt som den naturligtvis även kan locka vanliga konsumenter.
Efterfrågas i Norden
Sverige är den största marknaden för P1. Hela Norden suktar efter en Sony Ericsson-mobil med Windows, framhåller Peter Wissinger, nordisk affärsområdeschef för mobilitet på Microsoft. Han har arbetat i flera år med att få med den svensk-japanska tillverkaren i gänget.
– Sony Ericsson har sin starkaste position i Norden. Här finns flera miljoner exchange-användare som är färdiga för operatörsoberoende mejl i mobilen. Med X1 kommer proppen att gå ur, hävdar Peter Wissinger, som uttrycker viss oro för att volymen inte ska räcka till vid försäljningsstarten. Ett inte allt för ovanligt problem för Sony Ericsson.
Hur stora volymer det planeras för i ett första skede vill inte tillverkaren gå ut med i nuläget.
Ingen hårddisk
Sony Ericsson hoppas att X1 ska bana väg på den amerikanska marknaden, där tillverkaren har tydliga ambitioner att växa. Till skillnad från de största konkurrenterna, Apples Iphone och Nokia N96, saknar X1 inbyggd hårddisk på 16 GB. En faktor som inte har så stor betydelse enligt Ola Lilja-Molén.
– Vi ser en stark efterfrågan på möjligheten att kunna byta minneskort. Det skapar en större flexibilitet och när X1 släpps finns kort på 16 GB att köpa, poängterar han.
Kritiska röster har mumlat ”HTC-kopia”. Det är också HTC som ska tillverkar X1 åt Sony Ericsson för att snabbare ta produkten till marknaden. Trots det beräknas inte X1 börja säljas förrän under fjärde kvartalet i år. Och priset?
– Priset blir högre än P1. Jag skulle gissa på omkring 7 000 kronor, säger Ola Lilja-Molén.
Fakta
Mer om X1
Pekskärm med 800 x 480 bildpunkter som visar 65 000 färger.
3.2-megapixelkamera med autofokus och videoinspelning.
Mediaspelare och Windows Media Player Mobile.
Fm-radio, videostreaming, videosamtal, gps, wlan, hsdpa/hsupa, Internet Explorer, Officepaket, och 400 MB internminne.
publicerad 4 september 2008