Med Joost vill grundarna Niklas Zennström och Janus Friis kombinera ”det bästa av tv och internet” och fylla en lucka i den internetbaserade video- och tv-underhållningen. För närvarande är Joost tillgänglig i betaversion.
– Vi har fått positiv och konstruktiv feedback från våra tidigare betatestare och är nu i ett läge där vi kan offentliggöra vårt officiella varumärke, kommenterar Fredrik de Wahl, vd för Joost, i ett pressmeddelande. Namnet Joost fungerar globalt och kommunicerar ’kul’ och ’energi’.
Joost bygger på en säker och piratskyddad internetplattform som möjliggör interaktiva tv-upplevelser som samtidigt garanterar upphovsrätten.
– Människor önskar ökad valfrihet och flexibilitet i sitt tv-tittande medan underhållningsbranschen behöver behålla kontrollen av innehållet, säger de Wahl. Med Joost har vi förenat konsumenternas önskan med branschens intressen.
Joost är enligt egna uppgifter den första globala distributionsplattformen för teve över internet. Plattformen sammankopplar annonsörer, upphovsmän och tittare i en interaktiv communitydriven miljö och Joost ger gratis tillgång till tv-sändningar med vanlig bredbandsuppkoppling. Nu återstår det att se om Joost blir en lika stor framgång som Skype.