Zissons nya Sverigechef Anders Juhlin har en gedigen telekombakgrund och har de senaste tre åren arbetat på med molntjänster på ett finskt företag. Enligt honom själv är det den perfekta kombinationen för att lyckas med uppdraget att ta norska Zisson in i framtiden efter uppköpet av Clear IT för några år sedan.
Han tar över Zisson i Sverige – ska hjälpa kunderna upp i molnet
kontaktcenter Anders Juhlin har nyligen tillträtt som Sverigechef på Zisson med uppdraget att ta arvet från Clear IT vidare in i framtiden.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Anledningen till att jag har blivit anställd är dels att jag har telekombakgrunden men också att jag har molnerfarenheten. Det handlar mycket om hur vi ska transformera den gamla legacyplattformen som vi har i Sverige till en molntjänst.
Nordenchef på AT&T
Anders Juhlins första jobb i telekombranschen var på Telenor Business Communication som sedan blev Telenordia. Anders har också varit försäljningsdirektör på Worldcom, men längst tid tillbringade han som Nordenchef på AT&T.
– Clear IT har en väldigt potent kontaktcenterlösning men nu handlar det om att få ihop det här till ett bolag och naturligtvis dra fördel av den historik som finns i Sverige i form av de större kunderna, säger Anders Juhlin.
Zisson ägs av riskkapitalbolaget Verdane och det är tydligt att man ser möjligheter att växa framöver, inte minst genom uppköp. I januari förvärvade man Socialbords och så sent som förra veckan tog man över ett antal kontaktcenterkunder från det norska it-bolaget Techstep i en stor affär.
Moderbolaget har en tillväxtplan
– Det jag gillar med uppdraget är just att vi kommer in som en utmanare, vi är små här i Sverige. Våra ägare och moderbolaget i Norge har verkligen en tillväxtplan. Jag har börjat att rekrytera och starta upp ett kommersiellt momentum, säger Anders Juhlin.
Zisson har i dag ett 80-tal kunder i Sverige. Bland de större kunderna nämner man Postnord, Apollo och Tele2. Men målsättningen är att med sin nya molnarkitektur och utökade funktionalitet locka fler kunder framöver.
Anders Juhlin nämner att han har för avsikt att skala upp på den kommersiella sidan men att man också vill tillföra resurser inom produktutveckling av molntjänsten. Bland annat kommer man att anställa mjukvarutestare för placering i Stockholm.
Renodlad molntjänst är framtiden
Det råder inga tvivel om att Anders Juhlin tror att en renodlad molntjänst är framtiden för Zisson när man nu bygger en gemensam arkitektur utifrån arvet från Clear IT. En annan viktig komponent är förvärvet av Socialboards.
– Förvärvet av Socialbords gör att vi har ett helhetserbjudande. Vi har en telefonibakgrund men lägger till skriftliga medier och sociala medier. När allt det här gifter sig i ett kontaktcenter så blir vi naturligtvis väldigt intressanta på marknaden, säger Anders Juhlin.
– Det sker en evolution på marknaden där många företag inte riktigt har den här proffsiga bearbetningen av skriftliga medier. Vi erbjuder en enkel prismodell där man kan börja med ett skriftligt medium, kanske e-post eller något social medium, och sedan utökar stegvist.
Väljer funktioner från en meny
– Hela prismodellen bygger på att det ska vara enkelt att vara kund och att man kan välja de funktioner man vill ha från en meny.
Några viktiga partnerskap som Anders Juhlin vill lyfta fram är samarbetet med Soluno och Tele2. Förvärvet av Techsteps kundbas skedde i samarbete med just Soluno, där Soluno tog över ett antal telefonikunder i Sverige.