Inom kort kommer Zooms kontaktcenterplattform Zoom Contact Center att förstärkas med generativ artificiell intelligens. Men ai-assistenten Claude kommer inte att bygga på teknik från OpenAI:s plattform ChatGPT. I stället hämtar man teknik från Zooms nya samarbetspartner Anthropic, som är en konkurrent till Open AI som har tagit fram egna språkmodeller.
Zoom Contact Center får egen ai-assistent
kontaktcenter Utmanare till ChatGPT tar plats i Zooms kontaktcenterplattform.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Claude, som väntas komma till användning även i andra produkter från Zoom, kommer inledningsvis att komma till användning i ett så kallat agent assist-verktyg, vilket Cx Today rapporterar om.
– Med Claude, som vägleder agenter mot pålitliga lösningar och driver självbetjäning för slutanvändare, kommer företag att kunna ta kundrelationerna till nästa nivå, säger Zooms vd Eruc Yuan.
Ai-assistenten kommer att hjälpa agenterna i kontaktcentret att söka information i flera olika system för att snabbare kunna besvara frågor från kunderna. Men tekniken kan också användas för att göra Claude till en kraftfull självservicelösning som låter kunderna söka efter svaret på egen hand.