Samarbetstjänsterna fortsätter att utforska möjligheterna med artificiell intelligens. Microsoft har redan meddelat att företaget integrerat ai-drivna Microsoft Copilot i den nya versionen av Teams som släpps brett senare i år.
Nu meddelar samarbetsjätten Zoom, att man lanserar Zoom IQ för att underlätta användarnas vardag. Den nya funktionen bygger på artificiell intelligens och gör det bland annat möjligt för användare att få referat från möten eller meddelanden i en chattråd, organisera idéer, samt utarbeta innehåll för chattar, mejl, presentationstexter och mötesagendor.
”Säkerställer att användarna får en mer effektiv och flexibel arbetsdag”
Dessutom kan Zoom IQ snabbt ge Zoom-användare tillgång till relevant mötesinformation genom att sammanställa avsnitt, höjdpunkter och takeaways från möten som har hållits på Zoom-plattformen. Den nya funktionen möjliggör också för säljare att få större inblick i kundinteraktioner och genom ai-teknik få rekommendationer som enligt företaget kan förbättra säljprocessen.
– På Zoom har vi länge integrerat smarta ai-lösningar i vår företagsplattform för att förbättra samarbeten, kundrelationer och öka flexibiliteten. Därför är jag stolt över att Zoom nu lanserar Zoom IQ, som kan utföra tidskrävande arbetsuppgifter genom artificiell intelligens. Med den nya funktionen säkerställer vi att användarna får en mer effektiv och flexibel arbetsdag,” säger Ole Mygind, försäljningschef för Zoom i Norden och Benelux.
Zoom meddelar också att företaget under de kommande månaderna kommer addera ytterligare funktioner till ai-tjänsten. Med Zoom IQ-chattskrivning ska användarna enligt företaget få hjälp att formulera meddelanden baserat på tidigare korrespondens. Zoom IQ-email ska ge användarna förslag på mejlsvar genom att utgå från tidigare mejlkonversationer och Zoom-möten. Zoom IQ-mötesprotokoll ska ge användarna refererat från online-möten utan att de behöver spela in mötet i fråga. Det ska ge deltagare som missat mötet en snabb överblick och sammanställning av mötet.