Under coronapandemin exploderade intresset för Zoom och deras mjukvara för videomöten, men mjukvarutillverkaren har siktet högre inställt än så. Under det senaste året har man byggt ut mjukvaran med nya funktioner som gör den till en komplett kommunikationsplattform.
Videojätten Zoom går in på kontaktcentermarknaden
kontaktcenter Zoom Contact Center samlar kundkommunikation med företagets interna kommunikation i en och samma plattform.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Nu utökar man satsningen ytterligare genom att lägga till kontaktcenterfunktionalitet, något som ska göra det möjligt att hantera kundkommunikation såväl som företagets interna kommunikation i en och samma plattform. Zoom kan bland annat hantera kanalerna telefoni, chatt och video.
”Skalbart och effektivt verktyg”
– Zoom Contact Center har utformats med fokus på att vara ett skalbart, intuitivt och effektivt verktyg för att hjälpa företag att optimera sina arbetsuppgifter, samt stärka sina kundrelationer och erfarenheter på hybrida arbetsplatser, säger Ole Mygind, försäljningschef för Zoom i Norden och Benelux.
– Zoom-plattformen har snabbt utvecklats från att vara en mötesapp till att nu vara en heltäckande samarbets- och kommunikationsplattform. Det är därför ett naturligt steg i vår utveckling att utöka Zoom-plattformens funktionalitet för att optimera företags kundhantering och fungera som en virtuell helpdesk.
Zoom Contact Center är en helt molnbaserad kontaktcenterplattform (CCaaS) och innehåller, förutom videomötesfunktionalitet och andra kommunikationsverktyg, möjligheten att använda sig av chattbotar och ai-teknik i form av Zoom Virtual Agent för att automatisera hanteringen av kundärenden.
Många lyfter fram videomöten i kontaktcentret som en av de viktigaste trenderna för kundmötet och här har Zoom med sin breda erfarenhet av videotjänster goda förutsättningar att positionera sig.
Automatisk utformning av kundresor
Zoom erbjuder också en funktion för automatisk utformning av kundresor, där systemet använder sig av kundhistorisk och ai-analys för att utforma kundresor i alla kanaler och se till att kunderna skickas vidare till rätt medarbetare eller avdelning.
Zoom Contact Center kan integreras med bland annat Salesforce, Zendesk och Servicenow, så att agenterna i kontaktcentret kan nå affärskritisk information från ett och samma system.
Plattformen finns i dag tillgänglig i Storbritannien och Irland, men kommer inom kort att lanseras i ytterligare länder i Europa.