I februari stod det klart att Zoom ger sig in på kontaktcentermarknaden med en egenutvecklad plattform. Nu kommer man även med en lösning för automatisk analys av konversationer: Zoom IQ for Sales. Som namnet antyder är det försäljningskonversationer som är tänkta att analyseras.
Zoom släpper egen plattform för konversationsanalys
kontaktcenter Zoom IQ for Sales ska hjälpa försäljningsteam att höja sin effektivitet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Zoom är sedan tidigare mest känt för sina videomöteslösningar, som bland annat kan användas vid försäljningssamtal. Man har tidigare gått ut med siffror som visar att 67 procent av försäljarna tycker att det är enklare att ro iland en affär när man möter kunden i ett videomöte.
Lösningen kombinerar maskininlärning med NLP-algoritmer (natural langauage processing) för att analysera konversationer och leverera beslutsunderlag som ska hjälpa företag att förbättra försäljningsprocessen och genomföra riskanalyser.
Bland det som analyseras finns kundreaktioner, försäljningsskicklighet och vilka konkurrenter som nämns i konversationen med potentiella kunder. Det är nog ingen vild gissning att liknande funktionalitet kommer att tillhandahållas i Zooms kontaktcenterplattform i framtiden.