Efter köpet av Five9: här är Zooms planer för kontaktcentret

kontaktcenter Här är anledningarna till att kommunikationsjätten Zoom ger sig in i kontaktcentervärlden.

Efter köpet av Five9: här är Zooms planer för kontaktcentret

För en dryg månad sedan berättade kommunikationsjätten Zoom att man förvärvar Five9 – en av de stora leverantörerna på marknaden för molnbaserade kontaktcenterlösningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

I samband med att affären presenterades berättade Zoom att planen var att skapa en framtidsplattform för kundtjänst och att få tillgång till den globala marknaden för kontaktcenter som omsätter omkring 24 miljarder dollar om året.

Molnet erbjuder flera fördelar

Det som fick cheferna på Zoom att vilja öppna plånboken just nu är naturligtvis den modell för hybridkontoret som vuxit sig starkare under coronapandemin. När en större del av arbetsstyrkan inte längre befinner sig på kontoret kan en molnbaserad kontaktcenterplattform erbjuda flera fördelar.

Affären innebär dessutom en möjlighet för Zoom att knyta kontakt med nya kunder, särskilt när det gäller lite större företag, som redan använder kontaktcenterplattformen från Five9. Zoom har tidigare också kritiserats för att en stor del av användarna inte betalar för att använda företagets produkter.

Vill framtidssäkra verksamheten

Zoom växte sig enormt starka under coronapandemin med sin plattform för videomöten, men frågan är vad som händer när pandemin ebbar ut? Förmodligen ser man affären som ett sätt att framtidssäkra och bredda verksamheten.

Vi kan också förvänta oss att Zoom Phone, företagets system för telefoni i molnet, omgående kommer att integreras med Five9 och ge intressanta synergieffekter.

Öppet ekosystem

Zoom är tydliga med att man tror på ett öppet ekosystem där kunderna ska ges full frihet att välja det system som passar deras unika verksamhet bäst. Man har alltså inga planer på att tvinga befintliga kunder som redan har en kontaktcenterlösning att migrera till Five9.

Affären är dock inte riktigt i hamn. Först ska myndigheter och aktieägarna i Five9 få säga sitt, så räkna med att Five9 formellt sett blir en del av Zoom först i början av nästa år.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!