Genomgång: Så satsar storoperatörerna på cybersäkerhet

Operatörer Cybersäkerhet blir en allt viktigare prioritet för företag och organisationer. Vi har pratat med Telia, Tele2, Telenor och Tre om kundernas växande intresse och om hur operatörerna själva arbetar med cybersäkerhet.

Genomgång: Så satsar storoperatörerna på cybersäkerhet

Det går numera knappt en dag utan att ett svenskt företag eller en offentlig organisation drabbas av ett cyberangrepp. It-säkerhet har på kort tid växt fram som en av de största utmaningarna att hantera för företag och organisationer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Vi har pratat med representanter från Sveriges fyra största operatörer om kundernas växande intresse för cybersäkerhet, hur operatörernas portföljer på området utvecklas och om hur de själva jobbar med cybersäkerhet internt.

Anne Hedberg, Head of Commercial på Telenor Sverige.

1.Märker ni ett ökat intresse för cybersäkerhetstjänster bland era företagskunder?

– Vi ser ett snabbt växande intresse för cybersäkerhet från våra företagskunder, både bland SMB och större företag samt nordiska organisationer. Att fler arbetar i hybridmiljöer och använder molnbaserade tjänster vilket skapar nya säkerhetsutmaningar och ökar behovet av skydd mot cyberhot.

– För SMB, som ofta har begränsade resurser och mindre teknisk expertis, blir en cybersäkerhetsstrategi avgörande då de är särskilt sårbara för attacker. Cyberkriminella ser ofta små och medelstora företag som lättare måltavlor, vilket gör att ett intrång kan få betydande konsekvenser för deras verksamhet. För större företag med komplexa digitala miljöer och mycket känslig data behövs robusta, pålitliga verktyg för att hantera risker utan att kompromissa med affärsutvecklingen. Vi arbetar för att stödja dessa behov genom lösningar som är skräddarsydda för företagens specifika utmaningar och säkerställer att de är rustade för att navigera tryggt i en komplex digital värld.

2.Hur jobbar ni själva med cybersäkerhet internt?

– Telenor Sverige har lång erfarenhet av att hantera risker och incidenter i en komplex IT-miljö. Ett bevis på detta är att vi certifierat vårt informationsledningssystem enligt ISO 27001 sedan maj 2021. Certifieringen innebär att vi genomför över hundra årliga kontroller, som utförs av en oberoende part för att systematiskt lyfta säkerhetshöjande åtgärder. Detta stärker vårt interna säkerhetsarbete och underlättar dialogen med våra företagskunder.

– För att skydda vårt interna nätverk arbetar vi med både offensiva och defensiva tekniska försvarssystem, som i realtid identifierar cyberattacker, avvikande beteenden och hanterar geopolitiska risker. Vi har även ett Bug Bounty-program där vi samarbetar med etiska hackare globalt för att identifiera säkerhetsbrister, vilket resulterat i förbättringsförslag för både våra externa tjänster och underleverantörer.

3.Har ni lanserat några nya cybersäkerhetstjänster hittills i år?

– Telenor Sverige utvecklar kontinuerligt cybersäkerhetstjänster för att skydda våra kunder. Som en del av vårt säkerhetserbjudande ingår lösningar som Nätsäker och SafeZone, vilka skyddar våra kunder från skadliga internetdestinationer. SafeZone, en installationsfri tjänst i vårt mobila nät, ingår i världens största privata hotbildsanalysnätverk och stärker våra kunders säkerhet genom att proaktivt identifiera hot. Tjänsterna är utformade för att möta det växande behovet av digitalt skydd och för att stötta våra kunder i deras vardagliga användning.

4.Har ni planer på att lansera några nya cybersäkerhetstjänster framåt?

– Ja, vi har planerade lanseringar framåt som riktar sig till våra företagskunder. Vi ser ett växande behov av lösningar som stödjer ett mobilt arbetssätt och säkerställer att man alltid är uppkopplad med ständig tillgång till sina digitala arbetsverktyg och företagets IT-miljö. Det är avgörande att våra kunder får en enhetlig upplevelse oavsett var eller hur de är uppkopplade, särskilt i dagens alltmer hybrida arbetsmiljöer. De lösningar vi tittar på kommer att vara flexibla och effektiva, oavsett företagsstorlek, och lätta att implementera och hantera även för företag med begränsade resurser eller teknisk expertis.

Sofia Ahlmark Hyvärinen, försäljningsdirektör på Tele2 Företag.

1. Märker ni ett ökat intresse för cybersäkerhetstjänster bland era företagskunder?

– Verkligen! Det finns ett ökande intresse för såväl cybersäkerhetstjänster, som för tjänster med hög ingående cybersäkerhet, som SD-WAN-lösningar.

– Vi ser också att fler nya och befintliga kunder söker rådgivning från Tele2 i syfte att förstå risker – och lösningar som just förebygger risken.

2. Hur jobbar ni själva med cybersäkerhet internt?

– Tele2 vidtar ett flertal åtgärder. Alltifrån att ytterligare stärka skyddet för Tele2s tjänster – till att Tele2s medarbetare återkommande genomgår interaktiva cybersäkerhetsutbildningar. Vi har också stärkt vår organisation ytterligare för att ännu bättre kunna stötta våra kunder.

Har ni lanserat några nya cybersäkerhetstjänster hittills i år?

– Hittills har vi lanserat ett flertal tjänster, som till exempel Tele2 Mobilt skydd som stoppar skadlig kod och många typer av sårbarheter i mobila enheter. Ett annat exempel från året är Tele2 Samarbete som möjliggör video- och samarbetstjänster med extraordinär säkerhet.

– En annan lansering under året har varit FortiDeceptor som kan upptäcka, exponera och eliminera både externa och interna hot innan någon betydande skada uppstår för att arbeta proaktivt.

– Vi levererar även Managerade Säkerhetstjänster till våra företagskunder, och det vi ser i år är en ökad efterfrågan inom den publika sektorn. Vidare arbetar vi med olika former av partnerskap där de senaste i raden är bland annat Fortinet som både arbetar med säkerhet och nätverkstjänster likväl som Vectra AI som är aktör inom ”Threat detection”, det vill säga samlar in och analyserar en kunds hotbild med stöd av AI.

4. Har ni planer på att lansera några nya cybersäkerhetstjänster framåt?

– Vi arbetar aktivt med att stärka Tele2 B2B’s säkerhetsportfölj där vi kommer att släppa nyheter till marknaden allteftersom. Absolut, mer information kommer längre fram.

Michael Mothander, strategisk portföljansvarig för säkerhet på Telia Cygate.

1. Märker ni ett ökat intresse för cybersäkerhetstjänster bland era företagskunder?

– Absolut, intresset bland våra kunder för säkerhet har ökat markant. Det är en konsekvens av att digitala uppkopplade lösningar – och därmed våra nät och tjänster – blir en alltmer integrerad del av affärskritiska processer i företag, offentliga verksamheter och samhällskritiska funktioner.

– Den ökade hotbilden i kombination med ny lagstiftning (som EU-direktivet NIS2) driver på behovet av att stärka verksamhetens digitala motståndskraft. Här har vi på Telia en unik roll och ställning i samhället, givet vår storlek, erfarenhet och kunskap av att bygga och utveckla robust och säker digital infrastruktur i kombination med den spjutspetskompetens vi har inom säkerhet på Telia Cygate. Vi ser hur efterfrågan ökat på flera områden, både säkra nät och cybersäkerhetstjänster till våra företagskunder och kritiska kommunikationstjänster till samhällsviktig verksamhet. Behovet gäller både tekniska lösningar och konsultkompetens.

2. Har ni lanserat några nya cybersäkerhetstjänster hittills i år?

– Ja – under oktober, som också är säkerhetsmånad i Europa, så lanserade vi en ny mobilportfölj för våra mindre företagskunder – där vi inkluderar en säkerhetstjänst. Vi har också lanserat ett nytt initiativ – en digital säkehetskontrollför privatpersoner och småföretagare, med enkla tips för att stärka skyddet på sina digitala enheter som mobil, surfplatta och dator. Dessutom har vi släppt en ny utbildningstjänst som företagskunder kan skaffa som abonnemang – för att erbjuda sina anställda mikroutbildningar i cybersäkerhet, för att stärka säkerhetskulturen i sina organisationer.

3. Har ni planer på att lansera några nya cybersäkerhetstjänster framåt?

– Vi har flera spännande satsningar i pipan. Ett område vi hela tiden utvecklar är Suveräna Molntjänster – som är högaktuellt och som innebär att vi producerar och levererar tjänster och applikationer våra säkerhetsklassade datorhallar. Här ser vi väldigt intressanta möjligheter kopplat till behovet av säker drift av AI-applikationer. Vi jobbar också i innovationsprojekt med flera stora företagskunder där vi tittar på 5G-tjänster för arbetsplatsen – där vi både möter verksamhetens krav på säkerhet och medarbetarens behov av enkelhet. Dessutom fortsätter vi utveckla vår säkerhetsportfölj inom Telia Cygate. Förutom teknik och lösningar – så sitter vi på mycket kunskap och erfarenhet kopplat till cybersäkerhet. Vi har både spjutspetskompetens via våra konsulter och experter inom Telia Cygate. Men vi har också en bred kompetens inom resten av Telia – givet den centrala roll vi har i samhället och som del av Totalförsvaret. Det här är kompetens vi på olika sätt kan dela med våra kunder – så att de i sin tur kan stärka sin digitala motståndskraft.

Frågan ”Hur jobbar ni själva med cybersäkerhet internt?” besvaras av Malin Fransén Kronberg, som är säkerhetschef på Telia Sverige.

Hur jobbar ni själva med cybersäkerhet internt?

– Telia är en del av Totalförsvaret och har säkerhetsklassad verksamhet. Så säkerhet har alltid varit en prioriterad fråga för oss – men nu är det naturligtvis mer angeläget än någonsin. Vi jobbar med vår interna digitala säkerhet på flera sätt.

– Dels handlar dels om att fortsätta stärka säkerheten i våra nät och tjänster och vi gör det genom att hela tiden vässa våra processer och arbetssätt kopplat till hur vi övervakar och skyddar näten och all kringliggande infrastruktur som telestationer och datorhallar. Just nu pågår ett arbete inom Telia för att förbereda oss för NIS2-direktivet och nya cybersäkerhetslagen, som den kommer heta i Sverige. Vi använder självfallet även av ny teknik. Till exempel så innehåller 5G-standarden mer avancerad säkerhet – som t.ex. bättre autentisering av användare, högre kryptering och dataintegritet mellan brukare och applikation.

– Men det handlar också om att bygga en starkare säkerhetskultur internt på företaget – bland alla våra medarbetare. Vi jobbar aktivt och regelbundet med digitala utbildningar som alla tar del av – för att öka kunskap och kännedom kring både hot och hur man motverkar dem. Dessutom har vi stärkt skyddet på våra digitala enheter och kontor. För att klara av kris och krigssituationer så förbereder vi och övar för olika scenarier. Nu senaste deltog vi i PTS stora fältövning Telö 24 med andra aktörer i telekomsektorn. Vi genomför dessutom regelbundet interna tester och vi har även genomfört övningar med andra säkerhetsmyndigheter.

Johan Hörberg, CCO Business Market, Tre Sverige

Johan Hörberg, foto: Tre

1. Märker ni ett ökat intresse för cybersäkerhetstjänster bland era företagskunder?

– Intresset ökar stadigt då cybersäkerhet är en allt större fråga för alla branscher – från telekom och bank till betaltjänster och näthandel. Företag vill undvika attacker som kan skada både deras egen verksamhet och deras kunder.

2. Hur jobbar ni själva med cybersäkerhet internt?

– Cybersäkerhet är en hög prioritet för oss, och vi samarbetar med myndigheter för att följa de senaste säkerhetskraven. Av säkerhetsskäl kan vi inte gå in på fler detaljer.

3. Har ni lanserat några nya cybersäkerhetstjänster hittills i år eller planer på att lansera några nya tjänster framåt?

– Vi planerar att lansera tjänster i nätet för att stärka kryptering och säkerhet samt on-device tjänster för våra slutkunder

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.