Office Management har flera strängar på sin lyra. It-delen har traditionellt varit en stark partner till Microsoft och det nyttjar man nu när mötes- och telefoni-delen utökar sitt erbjudande. Som ett komplement till sin O.M Connect-brandade Telepo-växel släpper man ett Teams Voice-koncept, Teams-telefoni som tjänst.
Office Management: Vi är först med en native Teams-telefoni-tjänst
Telefoni
Office Management stärker sitt Teams-telefoni-erbjudande. Nu lanserar man möjligheten att köpa det som en tjänst av dem.
– Det här öppnar för många små- och medelstora företag att enklare köpa in den här möjligheten, säger Anders Kasberg.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Vi är först med en native Teams-telefoni as a service-tjänst. Vi gjorde en analys vid årsskiftet och kom fram till att plattformen för telefoni i Teams börjar bli riktigt bra. Allt finns fortfarande inte, men ungefär 95 procent av det som faktiskt används fungerar bra, samtidigt som man får tillgång till helt nya funktioner som saknas i de traditionella telefonväxlarna, säger Anders Kasberg som är telefoni-expert på Office Management.
I analysen kom man också fram till att man ser en lucka på marknaden för Office Management eftersom de stora operatörerna med Telia, Tele2 och Telenor hittills inte har färdiga lösningar för kunder i segmentet för små- och medelstora företag.
– Det har varit väldigt mycket special bid och man har levererat till de stora kunderna som krävt det. Det behöver vara enklare för de bolag som inte har möjligheten att sätta dit en projektgrupp plus köpa in en konsult som hjälp för att börja förhandla med operatörer i alla länder som man har verksamheten i, säger han och fortsätter:
– Allt det här arbetet med att förhandla med operatörer och kunna erbjuda en global lösning för de som efterfrågar det, är det som kommer att ingå i vårt Teams-telefoni-erbjudande.
Vad ingår då i ert erbjudande?
– Vi gör Teams ännu bättre som fullskalig företagsväxel och möjliggör att ta bort befintlig företagsväxel. Med vår tjänst ”Teams voice as Service” hjälper vi kunderna överkomma komplexitet och hinder som stoppar deras utveckling. Även om operatörsanslutning nu blir enklare är Teams fortfarande en telefonväxel som ska konfigureras och underhållas. Många företag har inte den kompetensen internt. Vi hjälper till med rätt operatörsavtal i de länder företaget verkar samt implementerar, konfigurerar och supporterar hela telefonilösningen i Teams. Om kunder behöver tilläggstjänster som svarsservice, kontaktcenter, headsets och telefoner med Teamsintegration erbjuder vi även detta.
Vilka tror ni är intresserade av det?
– Vi ser att intresset är stort. Vi märker att fler och fler vill ha sin telefoni ihopkopplad med det samarbetsverktyg som man använder – och är det Teams så är vår lösning mycket smidig för företagen. Många företag – även om de utifrån antal anställda inte är så stora – har en internationell verksamhet och Teams-telefoni skapar enklare en gemensam internationell kommunikationslösning.
Vad behöver ni göra för att kunna leverera den här tjänsten?
– Inom it och som experter på mötesteknik, har Office Management levererat Teamslösningar med licenser länge. Genom att nu lägga till Teams-telefoni är vi ett av få företag som kan it, telefoni och mötesteknik från en och samma leverantör. Sen har vi inte ett krav på att vi måste vara en helhetsleverantör även om vi erbjuder vårt Teams Business Concept där kunden får allt från oss. Om kunden har en etablerad it-partner som i sin tur saknar expertis inom telefoni, samarbetar vi med både dem och kunden som specialister på Teams-telefoni.