WWF och Ericsson i klimatsamarbete

Världsnaturfonden och Ericsson ska arbeta tillsammans för att uppmuntra användningen av klimatsmarta telekom-lösningar. Målet: minska koldioxid utsläppen.

It-branschen står för cirka två procent av de globala utsläppen. Ericsson och WWF tror att det finns potential för reducering av hela 15 procent av återstående 98 procent som orsakas av andra branscher och av allmänheten. Samarbetet syftar till att uppmuntra branscher som transport, byggnad och energi att bättre använda it-infrastruktur och på så sätt minska de övergripande koldioxidutsläppen.

En möjlighet

Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden, tycker att det är extra viktigt under den ekonomiska krisen att se behovet av minskade utsläpp som en möjlighet.

– Tillsammans med Ericsson kan vi se brådskan med snabba utsläppsminskningar som en drivkraft för innovation och lönsamhet. Under de kommande månaderna ska vi undersöka och marknadsföra användningen av innovativa och koldioxidsnåla lösningar som kan hjälpa näringsliv och myndigheter att reducera koldioxidutsläppen och att skapa en lågfossil ekonomi, säger han.

Tre nyckelområden

Samarbetet ska främja klimatsmarta telekomlösningar för lösningsorienterade företag som arbetar inom it branschen med informations- och kommunikationsteknik. Det omfattar tre nyckelområden. Metodik för beräkning hur mycket koldioxid som kan sparas genom att undvika utsläpp, integrering av klimatvänliga telekomlösningar i städernas klimatstrategier, samt en plattform för samarbeten som främjar en klimatvänlig ekonomi.

Ericsson och WWF uppskattar till exempel att en smart användning att bredbandsaktiverade tjänster kan minska koldioxidutsläppen med 90 till 99 procent inom viktiga områden.

– Möjligheterna att med hjälp av bredband avmaterialisera och effektivisera ekonomin är nästan obegränsade, säger Elaine Weidman, vice president för hållbarhet, på Ericsson.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.