nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Krönika

Vad gör de på Arbetsförmedlingen?

Upphandlingen av kontaktcenter- och växeltjänster som Telekom idag tittat närmare på är ännu ett exempel på en tveksam it-upphandling i Arbetsförmedlingens regi.

  • Artikel annons 1

Allra mest uppmärksammat är myndighetens upphandling av ett digitalt ärendesystem. Myndigheten upplevde att CGI, som vann kontraktet, inte gjorde ett tillräckligt bra jobb och drog i nödbromsen. Slutresultatet blev att Arbetsförmedlingen dömts att betala ut en bot till företaget. Under förra hösten meddelade Konkurrensverket dessutom att Arbetsförmedlingen brutit mot reglerna mot direktupphandling och ställde krav på böter.

Exakt vilket resultatet blir i fallet med kontaktcenter- och växeltjänster återstår att se, men klart är åtminstone att myndigheten gick vidare med ett anbud där förvaltningsrätten gjort bedömningen att det inte håller. Märkligast här är naturligtvis att Arbetsförmedlingen överhuvudtaget gick vidare – att DGC försöker vinna upphandlingen är en annan sak. Som vinstdrivande bolag vill de naturligtvis plocka hem affärer, klart då att man tar chansen att plocka hem ett 100-miljonersavtal med en statlig myndighet. Arbetsförmedlingen har en del att jobba på när det gäller upphandling av it- och telekomtjänster.

  • Annons 3

Fler nyheter

Robot ska ge 18-åringar sanningen om värnplikt

Nya värnplikten omfattar nästan alla 18-åringar. Men få ungdomar vet vad det innebär – därför har Rekryteringsmyndigheten anställt en informationsrobot.
– Förutom att bena ut och förklara missförstånd svarar Värnpliktsboten på alla praktiska frågor som rör mönstring och värnplikt, säger Sofie Engström på myndigheten,

  • Annons 4

Ny mobilitetstjänst testas i Göteborg

Digitalisering för att underlätta resandet för göteborgare.
Under en månad kommer Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering genomföra ett mobilitetstest. Syftet är att få ”kunder” att börja kombinera färdsätt.

Telavox fem bästa knep – så vinns en telekomupphandling

Rätt research, ifrågasätta behov samt ”testväxlar”.
Det är några av knepen som Telavox anser är det bästa sättet att visa upp sina telekomlösningar på.
– Min största allergi är de som baserar en upphandling på ett 15 år gammalt Excelark, säger Viktor Sandgren på Telavox.