Allra mest uppmärksammat är myndighetens upphandling av ett digitalt ärendesystem. Myndigheten upplevde att CGI, som vann kontraktet, inte gjorde ett tillräckligt bra jobb och drog i nödbromsen. Slutresultatet blev att Arbetsförmedlingen dömts att betala ut en bot till företaget. Under förra hösten meddelade Konkurrensverket dessutom att Arbetsförmedlingen brutit mot reglerna mot direktupphandling och ställde krav på böter.
Exakt vilket resultatet blir i fallet med kontaktcenter- och växeltjänster återstår att se, men klart är åtminstone att myndigheten gick vidare med ett anbud där förvaltningsrätten gjort bedömningen att det inte håller. Märkligast här är naturligtvis att Arbetsförmedlingen överhuvudtaget gick vidare – att DGC försöker vinna upphandlingen är en annan sak. Som vinstdrivande bolag vill de naturligtvis plocka hem affärer, klart då att man tar chansen att plocka hem ett 100-miljonersavtal med en statlig myndighet. Arbetsförmedlingen har en del att jobba på när det gäller upphandling av it- och telekomtjänster.