Från omöjligt till möjligt – kan vi göra det igen?

krönika Det som inte utvecklas – det avvecklas. Det är ett mantra som driver oss framåt och nu med en extra twist av modern teknik: ai. Det skriver Lina Bjelkmar, vd på Indicate me i en krönika.

Från omöjligt till möjligt – kan vi göra det igen?

Ai är det heta ämnet som alla pratar om för tillfället och det är härligt att fler delar min entusiasm för den här tekniken. Jag är helt övertygad om att när det gäller ai, är det inte längre en fråga om företag ska nyttja det, utan snarare när och hur.

Om vi spolar tillbaka tiden till innan pandemin, var många skeptiska till tanken på att ha kundservicepersonal på distans. Tekniska hinder, säkerhetsbekymmer och personalvård var bara några av de hinder som stod i vägen. Men som det ofta händer när vi tvingas tänka om och tänka stort, blev det som verkade omöjligt plötsligt möjligt. Organisationer världen över kastades in i en ny era av distansarbete, och problemen som en gång kändes omöjliga att övervinna blev plötsligt hanterbara utmaningar. Dessutom blev resultatet i många fall en positiv utveckling, både för företaget och individen.

Från omöjligt till möjligt: Kan vi göra det igen?

Vi på Indicate me har en historia av att omfamna ny teknik på ett smart sätt. Vi har stöttat kundservicearbete i många år och vår erfarenhet ledde oss direkt till potentialen av ai. Fördelarna är så pass många, att jag förutspår att de utmaningar som vissa bolag ser, snart kommer att bli hanterbara.

Självfallet finns det farhågor, men låt oss som erbjuder ai-tjänster hantera dessa. Vi ser till att tekniken hanteras på rätt sätt och att data inte kommer i orätta händer. Därtill är tekniken inte här för att sno strålkastarljuset från våra jobb. I stället kommer den ge våra roller en modern twist. Så, i stället för att se det som en ersättning, låt oss omfamna det som en uppgradering.

Jag har flera visioner när det kommer till ai och kundservice. En målbild är att alla kundservicemedarbetare ska ha sin egen AI Buddy, en slags kompis som älskar att engagera sig i ditt arbete och se dig växa. Tänk dig en personlig coach som alltid är redo att ge feedback, vägledning och support när det behövs som mest. En kompis som gör dig uppmärksam på när du har gjort något riktigt bra så som: ”Du gjorde ett fantastiskt samtal! Dina mest framgångsrika fraser var 1…, 2…, och 3… Dessa hade en direkt positiv påverkan på kunden, fortsätt använda dessa.”

AI-Assistenten – en smart hjälp för kundservice

Ai-assistenten kan också vara ett perfekt hjälpmedel i utbildningssyfte eller under en introduktion när kundservicemedarbetaren är under upplärning. Här kan den dubbelkolla samtal mot en kunskapsdatabas och bedöma om medarbetaren ger rätt svar. Detta gäller även i det dagliga arbetet. I många företag och branscher är det av största vikt, ibland avgörande, att medarbetaren besvarar kundens frågor rätt varje dag, året om. Exempelvis inom områden som sjukvård, bankväsende och försäkring. Genom att ha en smart assistent vid din sida blir kvalitetssäkring och korrekthet en integrerad del av medarbetarens vardag.

Jag ser många fördelar med en ai-assistent. Först och främst, är den objektiv och jämför alla på samma grund, den kan dubbelkolla fakta och dess huvudsyfte är att se till att du mår bra och utvecklas. Att upptäcka kunskapsluckor och identifiera vad respektive medarbetare behöver utvecklas inom, blir specifikt och skräddarsytt. Men, den hjälper inte bara medarbetare, utan också ledare och chefer.

För chefer är en AI Buddy en dröm som går i uppfyllelse. Tänk dig att du kan ställa frågor om din kundservicedata och få ögonblickliga svar. Glöm tidskrävande analyser, nu kan du enkelt få sammanfattningar, förbättringsförslag och insikter direkt levererat till dig. Du behöver inte vara någon datanörd för att hitta värdefull information. Du kan ställa frågor som ”Vad kan vi göra bättre?”, ”Vilka samtal tar mest tid?” och ”Hur kan vi öka vår kundnöjdhet?”. Analys blir plötsligt enkelt och tillgängligt för alla. Jag kallar det för att demokratisera insikter.

Det som inte utvecklas – det avvecklas

Vi har redan tagit oss från det omöjliga till det möjliga. Från att tvivla på distansarbete till att det idag är ett etablerat arbetssätt på flera håll. Varför inte upprepa bedriften och hitta nya sätt för att förbättra våra arbetsliv? Låt oss omfamna ai-assistenten och se utmaningarna som hanterbara.

Tekniken är vår vän, och med den som kompanjon kan vi alla sträva mot utveckling, framsteg och glädje i arbetet. Så, låt oss tillsammans flytta bergen igen och skapa en ännu ljusare framtid för kundservice, med ai vid vår sida.

Lina Bjelkmar är vd på Indicate me

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.