Vårdförbundet värderar sin beställningsportal

Administration Vårdförbundet skulle byta leverantör av mobiltelefoner och även lägga ut den interna beställningsportalen. Men de hade ingen lust att förändra de egna rutinerna och systemen.

Vårdförbundet värderar sin beställningsportal

– När man outsourcar något är det vanligt att leverantören tror sig ha mer och bättre kunskaper, och utifrån detta skapar sin lösning. Vi hade redan byggt upp en väl fungerande beställningsportal för mobiltelefoner. Men den hanteringen tillhör inte vår kärnverksamhet, därför ville vi outsourca den, förklarar Vårdförbundets it-strateg Bo Svensson.

Outsourcingen skedde i samband med att Vårdförbundet bytte mobiloperatör och samtidigt skulle ungefär 400 anställda och förtroendevalda få nya smartphones. Beställningen skulle ske centralt och via nya operatören kom Vårdförbundet i kontakt med Ringup/Callisto Mobil i Stockholm som skulle leverera och konfigurera enheterna så att de var klara att använda när de nådde användaren. Detta skulle ske via en beställningsportal, där beställaren gick in och fyllde i sina uppgifter.

Hanna Franken på Ringup/Callisto Mobil såg inga problem med det.

– Vi har inte själva kompetensen att bygga beställningsportaler men vi tog in en extern partner och gav direktiv kring hur det skulle se ut för att passa kunden. Vi gjorde helt enkelt en speciallösning, säger hon.

Nu har lösningen varit igång i två år och Bo Svensson är nöjd med upplägget:

– De visade sig vara mycket ödmjuka och anpassade sin portal efter vårt system och våra krav. Jag upplevde att de var väldigt lyhörda, till exempel när det gällde att skapa ett gemensamt inregistreringsregister i det molnbaserade systemet.

Bo Svensson tycker dialogen med leverantören är så tajt att han idag ser dem mer som en avdelning inom Vårdförbundet, än en extern leverantör.

Fakta

Så funkar det

Systemet har varit igång i två år och fungerar väldigt smidigt för förbundets mobilanvändare. När beställningen kommer till Ringup/Callisto Mobil via beställnings-portalen konfirmeras den hos beställarens närmaste chef. Sedan konfigureras telefonen med e-postinställningar och annan nödvändig information enligt Vårdförbundets ramverk för smartmobiler. Till och med skärmskyddet monteras innan enheten skickas i väg. Via portalen beställs även tillbehör till enheterna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.