Huddinges KST-upphandling prövas i förvaltningsrätten

TDC har begärt överprövning av Huddinge kommuns beslut att välja DGC som leverantör av KST och kontaktcenter. DGC vill använda kommunens wan och lan för att leverera tjänsterna, vilket enligt TDC strider mot skall-kraven i förfrågningsunderlaget.

Tilldelningsbeslutet kom den 20 november (se artikellänk nedan). Det skulle göra DGC till leverantör av kommunikation som tjänst och kontaktcenterplattform till Huddinge kommun under tre år med möjlighet till förlängning i ytterligare upp till tre år.

Men något avtal kunde inte undertecknas efter att konkurrenten TDC protesterat och begärt en överprövning i förvaltningsrätten. De skjuter in sig på att ett antal skall-krav i kommunens förfrågningsunderlag inte uppfylls i DGCs anbud.

– Vi anser oss ha genomfört processen i enlighet med förfrågningsunderlaget. TDC hävdar att det finns tekniska brister i anbudet från DGC men våra sakkunniga håller inte med om det, säger Huddinge kommuns upphandlingschef Mikael Blomberg och konstaterar nu att rätten får avgöra saken.

Den sista inlagan från Huddinge kommun ska lämnas in till förvaltningsrätten fredag den 21 december.

Inte använda näten

Det här är bristerna som TDC lyfter fram:

• Huddinge har satt som skall-krav att kommunens befintliga wan och lan inte ska nyttjas för telefonileveransen. Istället ska lämpliga nättjänster och infrastruktur ingå i den offererade lösningen. TDC pekar på DGCs systemskiss och menar att den inkluderar kommunens wan. I andra delar av anbudet framgår det att DGC vill använda kommunens lan för att leverera ip-telefoni.

• När det gäller mobiltelefoner har Huddinge satt videotelefoni som ett skall-krav. Två av de mobiler som DGC offererar har inte stöd för videosamtal, det är Samsung Galaxy Xcover S5690 och Xcover 2710.

• Det ska högst ta tre arbetsdagar att få en mobil eller fast anknytning levererad från beställning. Samtidigt har DGC i beskrivningen av sin centrex-tjänst begärt att få en korrekt lista på användare 20 arbetsdagar innan leverans.

Bygger på Broadsoft

Av systemskissen framgår det att DGC planerar använda sin Broadsoft-plattform för att leverera växeltjänsterna och att kontaktcentret bygger på en Interactive Intelligence-lösning.

I dagsläget köper Huddinge kommun KST från Telia och kundcentret använder Callguide-plattformen.

– Vi är ute i god tid. Tanken är att vi ska implementera enligt ett nytt avtal efter sommaren 2013, säger Mikael Blomberg.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.