Kroppsnära teknik slår 100 miljoner

Mobilitet Försäljningen av kroppsnära uppkopplade produkter, wearables, förväntas passera 100 miljoner i år och enligt beräkningar fördubblas inom bara fyra år.

Kroppsnära teknik slår 100 miljoner

Enligt en ny marknadsundersökning från Berg Insight såldes över 96 miljoner enheter wearables globalt under förra året. Det låter kanske inte så spektakulärt, men är ändå en ökning med över 20 procent jämfört med 2015 då det såldes 75 miljoner produkter inom området.

Segmentet, som främst består av smartklockor, smartglasögon, uppkopplade träningsarmband och andra produkter för mätning av fysiska aktiviteter, samt bluetooth-hörlurar och headsets är här för att stanna. Berg Insight spår att försäljningen kommer att öka explosionsartat och nå försäljningssiffror på över 260 miljoner enheter år 2021.

Smartklockor ökar stort

Apple leder försäljningen inom smartklockor med stort försprång mot konkurrenter som Motorola, LG och Huawei. Enligt beräkningar kommer försäljningen av just smartklockor öka stort och nå närmare 35 miljoner sålda enheter i år, vilket är en ökning med 66 procent jämfört med förra året.

– Teknisk utveckling, ökat konsumentintresse och brett sortiment av olika prisklasser gör att smartklockor kommer att vara den största kategorin inom wearables om bara tre år, säger Adam Palmborg, iot-analytiker hos Berg Insight.

En annan anledning till varför försäljningen av smartklockor kommer att öka är att de blir utrustade med teknologi och appar som gör att de kan konkurrera med smartarmband som används för träning och fitness. På så vis blir smartklockor allt mer en bred produkt som kan användas till både fritid och jobb.

Försäljningen av smartglasögon är ännu blygsam men i takt med snyggare design och mer komprimerad teknologi förväntas produktkategorin vara den som ökar procentuellt mest inom de närmaste fem åren.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.