Möt utmaningarna i en snabbföränderlig värld med hjälp av samtalsanalys

Sponsrat av Voxo I en värld där teknologin utvecklas i en rasande fart och digitaliseringen ställer höga krav på företag, blir det allt viktigare att hitta innovativa sätt att förbättra kundupplevelsen och effektivisera verksamheten. En sådan teknologi som växer i betydelse är samtalsanalys, och Voxo är i framkant av denna utveckling. Johan Wadenholt Vrethem, VD på Voxo, förklarar hur vikten av samtalsanalys kan hjälpa företag att bli mer effektiva och öka kundnöjdheten.

Möt utmaningarna i en snabbföränderlig värld med hjälp av samtalsanalys
Foto: Voxo

Varför är samtalsanalys viktigt?

Kampen om att vinna och behålla kunderna är tuffare än någonsin. Kunder byter tjänster lättare och snabbare, ofta baserat på pris, upplevd kundservice eller konkurrenternas erbjudanden. Här spelar samtalsanalys en avgörande roll. Med samtalsanalys kan företag proaktivt arbeta för att behålla kunder och förbli konkurrenskraftiga. Johan förklarar: ”Samtalsanalys ger dig fördelen att kunna samla en enorm mängd data och plocka fram rotorsaken varför de flesta kunder ringer.” 

Bild: Voxo

Effektivisering och ökad kundnöjdhet

Traditionellt har företag förlitat sig på manuella metoder för att coacha sina kundtjänstmedarbetare, vilket innebär att man endast kan lyssna på ett begränsat antal samtal. Detta begränsar insikterna och förståelsen för kundernas problem. ”Om du coachar manuellt så kan du bara lyssna på ett visst antal samtal. Med hjälp av AI-samtalsanalys kan du lyssna på alla samtal och förstå grundproblemet,” säger Johan. 

Med detta sätt kan vi identifiera mönster och vanliga problem som kunder upplever, vilket gör det möjligt att snabbt åtgärda dessa och förbättra kundnöjdheten. Det skapar även möjligheter att utbilda personalen mer effektivt och därmed öka deras produktivitet. 

Implementering i en snabbföränderlig värld

Johan Wadenholt Vrethem,
VD på Voxo Foto: Voxo

Trots de uppenbara fördelarna så brottas många företag med hur de ska implementera AI-teknologi. Många fastnar i långa interna processer, Johan betonar vikten av att börja bitvis: ”Vi ser att många företag har ett stort intresse. Om man vill komma igång snabbt så rekommenderar vi att börja med en avdelning eller en mindre volym av samtalen, även det ger många värdefulla insikter till organisationen.”

Rekommendationer för företag

I en tid där digitaliseringen och kundernas förväntningar ständigt ökar, erbjuder samtalsanalys en lösning för företag att förbättra hela sin verksamhet, öka effektiviteten och slutkundens upplevelse. Voxo visar vägen genom att uppmuntra företag att börja smått och bygga vidare på framgångarna. Med rätt användning är samtalsanalys en nyckel till att behålla kunder och förbli konkurrenskraftig på en alltmer krävande marknad. 

Boka demo: ​​https://voxo.ai/kontakta-oss/

Fakta Voxo:

Voxo är ett AI-företag som omvandlar konversationer till användbara insikter. Vår plattform gör det möjligt för organisationer att extrahera, analysera och visualisera affärsdata i realtid.

Voxo startade 2016 med idén att det kanske skulle vara möjligt att låta artificiell intelligens förstå vad som sägs i mänskliga konversationer. I så fall skulle vi inte bara kunna hjälpa stora organisationer att få en bättre förståelse för vad deras kunder säger, utan också hjälpa kunder och medborgare att göra sin röst hörd.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.