Avaya och Google gör gemensam sak i kontatcentret

Kontaktcenter Med webrtc-baserade klienter anpassade för Googles operativsystem Chrome tänker Avaya och sökjätten göra det både lättare och billigare att lägga till nya agenter i kontaktcentret.

Datorer baserade på Googles operativsystem Chrome kan framöver bli ett alternativ till Windows i kontaktcentret.
Datorer baserade på Googles operativsystem Chrome kan framöver bli ett alternativ till Windows i kontaktcentret.

Sedan intresset för att köra realtidskommunikation via webbläsaren tog fart på allvar har kontaktcentret varit ett av de områden där experterna sett stor potential. Detta inte minst eftersom standarden webrtc gör det enklare att etablera kontakt med kunderna direkt via hemsidan exempelvis under en köpprocess.

Genom ett samarbete mellan Avaya och Google tar tekniken ytterligare ett kliv in i kontaktcentret, men den här gången är det agenternas arbetsredskap som står i fokus. Istället för att använda vanliga ”feta” klientprogram i Windows-miljö är det tänkt att it-avdelningen ska kunna rulla ut enkla Chromebooks där hela applikationen körs som en webbapp. Lösningen, som går under namnet Avaya Agent for Chrome, uppges bli betydligt enklare att administrera än traditionella klienter och ska ge hög flexibilitet när det gäller att möjligheten att arbeta med distansanslutna aganter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.