Mobila lösningar 2.0

Standardisering. Köpa mobilitet som tjänst. Ökat sug efter nischade mobila datalösningar. Det är några stekheta trender för den andra generationen mobila lösningar.

Mobila lösningar 2.0
Systeam

It-avdelningar har länge standardiserat sina it-inköp medan standardiseringen av mobila lösningar har hamnat i bakvattnet. Tidigare kunde anställda frossa mellan flera mobila enheter, utrustade med olika operativsystem och applikationer. I den nuvarande – andra generationens mobillösningar – ska de istället ha en till två modeller att välja mellan.

En annan påbörjad trend är att allt fler kunder ratar gamla affärsmodeller med licenser och konsultkostnader. Istället vill man köpa mobilitet som tjänst eller funktion.

– Då blir det lättare att budgetera när det är fasta prislappar som gäller. Kundföretagen kan skapa SLA:er och andra kärnkrav så att deras outsourcingleverantör uppnår hög drift och säkerhet. På sikt lär många företag inte äga någonting alls, vare sig hårdvara som mobila enheter eller system. Kundföretag köper allt som en tjänst istället, säger Robin Blomquist som är chef för affärsutveckling på Systeam.

Nischade datalösningar ökar

Nischade datalösningar, till exempel applikationer för logistik och transport, ökar i takt med att konjunkturen nu blir bättre.

– Mobila lösningar för tidsredovisning eller för att i en mobil enhet kunna ladda hem arbetsorder och kopplingsschema på fältet är två efterfrågade lösningar. För att få bra resultat gäller det att välja rätt mobila enheter, säger Gartners mobilitetsanalytiker Leif-Olof Wallin.

För en elektriker kan en stöttålig bärbar pc vara för klumpig att ha med på fältet medan en vanlig mobiltelefon kan vara för liten för att kunna läsa information i skärmen. I det fallet kanske en smartphone är det bästa alternativet. Inom sjukvården kan Anotos digitala penna och papper vara det bästa alternativet. Då strömmas data kontinuerligt från pennan till en enhet via bluetooth, medan man skriver.

Robin Blomquist menar att företag tidigare ofta gjorde en applikation för en grupp av arbetare och en typ av terminal. Nu är trenden att företag vill ha flera applikationer, allt från enkla processförbättrande lösningar som fakturaattest och tidsorder till mer komplexa lösningar med mycket affärslogik.

– Det leder till att kundföretag behöver skaffa plattformar och lösningar där man kostnadseffektivt kan utveckla, förvalta och supportera många applikationer för terminaler till många olika användargrupper, säger Robin Blomquist.

Bygg ett eget moln

Många nischade mobila lösningar floppar eftersom det är svårt att få ut data ur informationsöar och olika it-system. Lösningen blir då att bygga egna molntjänster, där man kopplar ihop flera partners och intressenter.

Systeam har själva blivit en molnleverantör genom att utveckla en branschpaketering för skogsindustrin med underleverantörer. Det är en kundgrupp som alltid är i rörelse och kräver processer och system som fungerar enkelt för användaren.

Lösningen, kallad Lesswire Forest, är en mobil tjänsteplattform för bokning, planering, fördelning, mobil inrapportering och uppföljning av arbets- och transportordrar för skogsindustrin.

Komma åt fler processer

Sogetis mobilitetsexpert Andreas Sjöström menar att i den nuvarande andra generationens mobila lösningar handlar det om att trådlöst kunna komma åt fler kärnprocesser.

– I den första generationen var det främst lösningar för kontorsfolk och säljare. Nu efterfrågas fler lösningar för dem som jobbar med transport och logistik. I dag är säkerhet och standardiserade plattformar oerhört viktigt, säger Andreas Sjöström.

En annan framväxande trend är konsumentdrivna företag som utvecklar egna mobilapplikationer som slutkunderna ska kunna ladda ner till sina mobiltelefoner. Syftet är att slutkunderna därigenom ska kunna använda nischade tjänster på företagens webbplatser. Några exempel är Aftonbladet, Blocket, DN och Hemnet.

Iphone blir problem

– Sociala nätverk som Twitter, Flickr och Linkedin hittar också ut till mobila enheter. Hos kunder finns nu en förväntan att sociala nätverk mellan företag och konsument, och mellan företag ska finnas tillgängligt mobilt, säger Andreas Sjöström.

En mardrömstrend för it-avdelningarna är att anställda privat köper Apples Iphone och netbooks och använder enheterna flitigt i jobbet. Anställda vill ha tillgång till företagets mejl, och andra system via sina Iphone.

– Få företag köper Iphone eftersom den uppges vara en svag företagsprodukt. Det beror också på att Apple är ett konsumentdrivet företag. It-avdelningar ger ingen support på Iphone och kan inte garantera säkerheten, eftersom de själva inte har upphandlat telefonerna, säger Leif-Olof Wallin.

Fler artiklar om mobila lösningar, bland annat om hur du räknar hem investeringen, hittar du i Telekom idag nummer 7-2009.

Fakta

1.0 blir 2.0

Det sker ett generationsskifte i mobila lösningar. Här är några av de saker som kännetecknar den första respektive andra generationen.

p>

Mobila lösningar 1.0:

 • Vertikala företagslösningar handlar om centrala, enkla affärsprocesser. Exempelvis ärendehantering i fält.

 • Ofta lågt prioriterad it-säkerhet.

 • Mobila horisontella lösningar blir populära, som att läsa e-post och åtkomst till kalendrar.

 • Blandad flora av mobila enheter i en verksamhet.

Mobila lösningar 2.0:

 • Fler vertikala lösningar. Affärsprocesser ska utanför företagets väggar. Fler lösningar för olika grupper säljare, tekniker, städpersonal, chaufförer etc.

 • It-säkerhet prioriteras.

 • Mer standardiserade mobilplattformar, standardiserade mobila enheter.

 • Allt fler företag ser möjligheter att tjäna pengar på att utveckla egna mobilapplikationer till slutkunder.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.