Det fasta telenätet håller som bekant på att avvecklas i många glesbefolkade delar av Sverige. Telefonstolpar och kopparledningar ska ersättas med mobil teknik när Telia moderniserar nätet. Men övergången är inte problemfri. Inom vissa geografiska områden har PTS noterat att kunderna klagar över både teknikproblem och avbrott. Regeringen tycker sig därför ha identifierat ett behov av stödåtgärder till privatpersoner och företag som berörs av förändringen.
– Det behövs både mer och bättre information för att hjälpa den enskilda konsumenten. Står du utan fungerande telefoni ska du känna att staten tar din oro och frustration på allvar. Därför får nu PTS i uppdrag att upprätta en slags ombudsmannafunktion dit du kan vända dig, säger it- och regionminister Anna-Karin Hatt.
Hur rådgivningen och informationen ska fungera har regeringen överlåtit åt PTS, som fått två miljoner i extra anslag för att sätta igång arbetet direkt.
– Med detta uppdrag får PTS också möjlighet att följa upp de problem som abonnenterna upplever och har sedan de verktyg som behövs för att se till att Teliasonera vidtar förstärkningsåtgärder, säger Anna-Karin Hatt.