Storsatsning på flyg-wifi

Inblick SAS lägger en halv miljard på att utrusta sin kortdistansflotta med wifi till resenärer och personal. Och jo, kapaciteten ska vara bra nog för att exempelvis liveströmma video.

Storsatsning på flyg-wifi

Bättre läge för service

Uppkopplingen sker via satelliter och det gör att man får väldigt få vita fläckar, trots att man befinner sig på en så pass hög höjd och över öppet hav (vita fläckar finns utanför Lofoten, över norr Finland och även i höjd med Kanarieöarna). Och även då man flyger igenom en vit fläck rör det sig om en paus på ungefär 10 minuter på sin höjd.

Wifi-uppkopplingen ska fungera när som helst under flygningen, från det att användaren precis gått ombord på planet till dess att man landat.

– Wifi-satsningen är också till för personalen. Vi utrustar de med Ipads så att de ska kunna serva och hjälpa våra kunder bättre, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Bland annat kan det handla om funktioner som att se hur status ser ut för bagage eller att med hjälp av färsk information om exempelvis anslutningar rekommendera andra rutter om det blir förseningar.

– Personalen kan alltid vara uppkopplad och på så sätt ge våra resenärer bättre service. De kan bland annat få uppdateringar och se om det är någon väska som inte kommit med, eller om någon har ett byte och flyget är försenat så kan personalen ge bättre service ombord i det läget, säger Stephanie Smitt Lindberg.

 

Även 3g ombord

Förutom wifi-uppkopplingen har det sedan tidigare också gått att ringa och ansluta sig med hjälp av Aeromobile ombord på SAS plan. Just Aeromobile har också utvecklats vidare nu så att det också går att använda 3g-tjänster ombord, för att ringa, sms:a eller surfa. Men till skillnad från wifi-anslutningen så krävs det att man befinner sig på flygplanets marschhöjd för att det ska fungera.

– Planet måste ha lyft och befinna sig på flyghöjd innan det startas och då kan du koppla upp dig, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Användaren kan då slå av flygplansläget och får sedan en fråga per sms om hen vill ansluta sig. Det gäller också att roaming är påslaget, annars fungerar det inte. Slutligen måste kundens operatör vara ansluten till Aeromobile. I Sverige är det Tre, Telenor och Tele2 som går att använda ihop med Aeromobile. Värt att tänka på i sammanhanget är däremot att det inte direkt är gratis, så en viss uppmärksamhet i samband med användningen är att rekommendera.

– Vi rekommenderar att man alltid är observant på datamängderna som förbrukas. Ur det hänseendet är det bättre med wifi än att använda roaming, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Fritt för bonusmedlemmarna

I förlängningen tror Stephanie Smitt Lindberg mer på wifi-uppkopplingen, inte minst då allt fler tjänster blir datadrivna. Även röstsamtal går ju som bekant att genomföra med en wifi-anslutning.

– I förlängningen tror jag att det är wifi som tar över mer och mer. Särskilt när vi ser att man börjar gå in mot 5g ser vi att det blir mer och mer datadrivet, säger Stephanie Smitt Lindberg.

För de som är medlemmar i SAS bonusprogram Eurobonus ska det dessutom vara kostnadsfritt att använda wifi-anslutningen och det ska dessutom gå att skriva upp sig ombord.

– Men för den som vill betala för att använda wifi så går det också, säger Stephanie Smitt Lindberg.

Fakta

Fakta

SAS historia går tillbaka till 1946 då flygbolag i Sverige, Norge och Danmark gick samman för att bilda en skandinavisk flygkoncern. Respektive lands regeringar är stora aktieägare i koncernen. Säsongen 2014–2015 färdades 28 miljoner passagerare med SAS.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.