Egentligen var Clear IT:s inbrytning på den irländska kontaktcentermarknaden resultatet av ett sammanträffande.
– Vår lokala partner och vi hade en gemensam kontakt som sammanförde oss. Någon egen etablering utanför Sverige hade vi inte planerat. Det är svårt att lyckas och det är många som hamnat snett tidigare. Men med en partner har det fungerat fint, berättar vd Anders Ödman.
Den lokala partnern levererar plattformen Clear Interact som en molntjänst till slutkunderna på ett år har de gått noll till en handfull kunder.
– Det är jättebra så nu är vi öppna för att hitta liknande upplägg med partners i andra länder. Inget är klart ännu men vi har intressenter i såväl Europa som Nord- och Sydamerika, säger Anders Ödman.
Enligt honom finns det en del skillnader i behoven hos kunderna på de olika marknaderna med inte så stora att det bör bli ett problem. Inför Irlandslanseringen krävdes dock en del översättningsarbete av bland annat manualer och hjälpfunktioner.
– Grundsystemet och gränssnittet för användarna var redan anpassat för översättning och hade redan engelskt språkstöd, säger Anders Ödman.